Är Beyoncé 00-talets största artist?

Publicerat den 18 December 2009 under Vi minns 00-talet av David Hylander. 13 kommentarer.

Beyoncé.Med reservering för att 13 placeringar fortfarande är höljda i dunkel, kan man konstatera att Beyoncé Knowles finns med på Nollnolltalet.se:s lista inte mindre än FEM gånger. Tre gånger som soloartist (med »Halo«, »Irreplaceable« och »Crazy In Love«) och två gånger tillsammans med Destiny’s Child (med »Say My Name« och »Survivor«).

Det är ett tungt genomslag för vilken artist som helst. Den enda som är inblandad i lika många låtar på listan (så här långt) är Timbaland (som har producerat »Work It«, »Cry Me A River«, »More Than A Woman«, »Try Again« och »My Love«).

Utöver att hon uppenbarligen går hem hos den sortens människor som har röstat fram den här listan, är Beyoncé en av 00-talets bäst säljande artister (fyra på Billboards lista över amerikanska försäljningssiffror, t ex). Och kanske inte minst, en av årtiondets största mediala ikoner, med ett globalt genomslag som få andra artister, om några, kan mäta sig med.

Det känns helt enkelt befogat att ställa frågan: är Beyoncé 00-talets största artist − den som mer än någon annan har präglat decenniet (som, säg, Michael Jackson på 80-talet eller Elvis Presley på 50-talet)?

Vad tycker du?

Om du har svarat »nej«: utveckla gärna hur du resonerar i kommentarerna! Och gör det för all del om du har svarat »ja« också…

Etiketter: , ,

28. Aaliyah, »Try Again«

Publicerat den 4 December 2009 under Listan av Gästskribent. 4 kommentarer.

28. Aaliyah, »Try Again«
(singel, Romeo Must Die OST, 2000)

Gästskribent: Clara Törnvall

AaliyahNär Aaliyahs plan störtade på Bahamas hade jag precis börjat min journalisthögskolepraktik på Sveriges Radio P1:s kulturredaktion. Jag var livrädd för stället. Medarbetarna på redaktionen talade flytande kinesiska, hade festat med Ulrike Meinhof i Berlin och när de klippte sina inslag singlade orden ner på golvet på bitar av rullband. Att småprata om senaste Robinsonavsnittet i kafferummet kändes uteslutet.

Men nu var Aaliyah borta. Så jag öppnade munnen på ett morgonmöte och föreslog att vi skulle göra en minnesruna. Tystnad runt bordet. Frågande miner. Någon bytte samtalsämne, någon annan började rycka i den senast inkomna proggsamlingsboxen.

Åtta år senare kommer den här, min runa som aldrig blev av.

Aaliyah log inte i onödan. Jag älskade henne från första stund jag såg »Back & Forth«-videon på MTV 1994. Hon hade ansiktet dolt bakom mörka solglasögon, bandana i håret och en XL-skinnväst hängande över axlarna. Och hon utstrålade integritet på ett sätt som varken Brandy, Monica eller någon annan av dåtidens r’n'b-tonåringar gjorde. Aaliyah var femton år gammal och kallades Babygirl av sina manliga producenter. Det ryktades att hon gift sig med mentorn R. Kelly. Inget av detta rubbade känslan av att hon var obändigt självständig, att hon rest en mur runt sig som gjorde henne onåbar. Kanske var det också därför hon föredrog att gestalta sig själv som overklig – i sina filmer och musikvideor var hon vampyr, maffiadotter eller Cleopatra-lik kampsportsdrottning.

Hennes röst var sval, närmast tunn, och den kom allra mest till sin rätt i krocken med Timbalands vrånga beats. »Try Again« är deras största ögonblick tillsammans. Den finns på soundtracket till Romeo Must Die, filmen Aaliyah gjorde med Jet Li.

YouTube Preview Image

Introt är kort, alldeles för kort. De envetna syntstråkarna och Timbalands rabblande it’s been a long time lovar så svindlande stort att jag några få sekunder in i låten redan drabbas av panik över att den snart kommer att ta slut. Basen kränger och raspar som om den filtrerats genom sandpapper, och Aaliyah låter nästan lite fjär. Hon tar orden i munnen och lämnar dem ifred där.

För den som vill har »Try Again« en bejakande text om att ruska av sig motgångar och gå vidare i livet. För mig handlar låten mest om integritet, och om att inte släppa människor för nära inpå. Men den är inte arrogant, inte retsamt talk-to-the-hand-mig-får-du-aldrig, utan stilla avvaktande. Aaliyah tänder en liten varningslampa: Jag kommer inte att göra ett intagande, okomplicerat första intryck på dig. Det är inte ens säkert att jag kommer att vilja.

Att lyssna på »Try Again« känns som att befinna sig i lugnet mitt i stormens öga. Eller som att sitta på en fest och i det stigande sorlet höra sina tankar alldeles klart. Det är en sann självförtroendeboost, en lågmäld stjärnsmäll.

Om trettio år, när det blir min tur att ha jobbat länge, ska jag sitta på en redaktion och skaka på huvudet åt praktikanternas idéer.

Sedan kommer jag att beställa en tiotimmars specialserie om en r’n'b-sångerska från nollnolltalets gryning.

Clara Törnvall är reporter på Kulturnytt i P1. Hon tycker att »Try Again« är 00-talets bästa låt.

Lyssna också på:

Aaliyah, »We Need A Resolution« (singel & albumspår, Aaliyah, 2001)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Brandy, »What About Us?« (singel & albumspår, Full Moon, 2002)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

R. Kelly, »I Wish« (singel & albumspår, TP-2.com, 2000)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , , ,

49. Aaliyah, »More Than A Woman«

Publicerat den 13 November 2009 under Listan av Gästskribent. 2 kommentarer.

49. Aaliyah, »More Than A Woman«
(singel & albumspår, Aaliyah, 2000)

Gästskribent: Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

Salig Aaliyah.2001 var Timbaland på topp. Han hade inte bara skapat megahits åt alla från Ginuwine till Jay-Z, hyllats av kritikerna som en makalös förnyare, och inspirerat en ny generation av producenter som Swizz Beatz och The Neptunes. Nej, inte nog med det, utan han fortsatte att gå kreativ bärsärkagång. Med Missy Elliott-singeln »Get Ur Freak On« tog han minimalismen till sin spets och införde indisk percussion i en r’n'b-låt. Med Bubba Sparxxx »Ugly« skapade han en pendang till »Get Ur Freak On« och flätade samman de två tvillingarna i en halsbrytande final. Med Petey Pablos »Raise Up« samplade han arabiska melodier och skapade hiphop som fick hjärnan att smälta och dansgolvet att koka.

Ändå är det låtarna som Timbaland producerade på Aaliyahs självbetitlade tredje album som man minns mest. Han var bara inblandad i fyra av dem – »We Need A Resolution«, »More Than A Woman«, »I Care 4 U« och bonusspåret »Try Again« – men de är å andra sidan så bra att resten av materialet på skivan ter sig helt ointressant. Det hade inte spelat någon roll om Aaliyah hade gjort en cover på »Itsy Bitsy Teenie Weenie Yellow Polka Dot Bikini«, det hade ändå varit en toppskiva.

»More Than A Woman« sticker ut, inte bara från de andra låtarna utan från Aaliyahs stil i allmänhet. Sedan andra albumet One In  Million 1996, och framförallt episka singeln »Are You That Somebody?« två år senare, hade hon skapat en nisch som den lite mörkare, lite coolare r’n'b-sångerskan. När hon började göra filmer handlade det inte om Cosby-mys eller tonårsromantik, utan om kampsport och vampyrer. Av de artister som Timbaland jobbade med var hon den som utgjorde den starkaste kontrasten mot hans hårda, disharmoniska sound. Ginuwine var en tuff kille, Missy Elliott var en manisk seriefigur, Jay-Z sjöng ju inte ens. Men Aaliyah var ung och söt och sjöng fint och hade haft hits innan hon träffade Timbaland.

Hon kunde ha fortsatt på den väg som alla tonåriga r’n'b-sångerskor tog i mitten av 90-talet, men istället sökte hon sig till det skruvade, det spännande, det coola. Och när hon på detta albums förstasingel, »We Need A Resolution«, sjöng iskallt om relationsångest över en sorgsen melodica-loop och ett duggregn av trummor, var det uppenbart att hon var på en helt annan nivå än sina jämnåriga konkurrenter.

YouTube Preview Image

Det är mot bakgrund av allt detta som »More Than A Woman« imponerar så mycket. Låten är nämligen en osannolik syntes av det hårda och skruvade å den ena sidan, och det jublande poppiga å den andra. Aaliyah och Timbaland undviker inte bara den stereotypa romantiska r’n'b som hörde 90-talet till, utan även den cyber-gotiska variant som de framgångsrikt skapat tillsammans. De går vidare till nästa steg: ett möte mellan fabrikernas maskiner och ett mänskligt lyckorus.

Varje gång jag hör låten reagerar jag likadant. Hjärtat börjar slå snabbare. Livet förvandlas till en filmscen där tempot och stämningen precis börjar trappas upp. Det är ödesminuter då världen eller kärleken kan räddas eller gå under. Gitarren knycker på nacken och signalerar: kom med då! Och jag kommer med, jag rusar efter. Timbalands synkoperade trummor och buttra knorrande bas vill något helt annat än den flörtiga text som Aaliyah sjunger, men det bekommer henne inte. Hon fortsätter att retas, fortsätter att utmanande påstå att »I don’t think your ready for this thang«.

Men hon är redo och musiken är redo. Himlen färgas av en solnedgång lika röd och overklig som omslaget till Aaliyah, och jag möter undergången med ett leende på läpparna, likt Isolde i Wagners opera. Likt hennes finalaria strävar »More Than A Woman« ohejdat uppåt, ordet more upprepas som ett mantra, och likt Isolde upplever Aaliyah något som får henne att känna så starkt att hon försvinner från det futtiga jordelivet. Hon är mer än en kvinna, mer än en människa. Om så bara för en kort stund.

Musiken är i dur. Melodin svävar högt över marken, där rytmerna bråkar och har sig. Refrängen är euforisk. Det är en låt som handlar om sex, om attraktion. Just därför passar det så bra att den är så kaotisk och otyglad. »Cupid’s shot me / My hearbeat’s racing« sjunger Aaliyah i första versen. Även lyssnaren möter pilarna och kan bara kapitulera – »More Than A Woman« är en låt som är en glimt av himlen, och en av få sådana som visar att himlen är full av dunkande, sprakande, högteknologiska maskiner.

Aaliyah släpptes i juli 2001. En månad senare dog den 21-åriga sångerskan i en flygolycka. En tragedi som chockade musikvärlden och som innebar slutet för Timbalands kreativa guldår. Han skulle fortsätta producera, men aldrig igen med samma självförtroende och upptäckarglädje. Samarbetena med den yngre producenten Danja runt år 2006 innebar en tillfällig återgång till storhet, men snart tog Timbalands ego och dåliga omdöme över och idag är han en producent som inte har täckning för sin höga prissättning.

»More Than A Woman«, som var tredjesingeln från albumet och den första som släpptes efter Aaliyahs död, skrevs av Steve »Static Major« Garrett. Static hade varit den melodi- och textsnickrande bryggan mellan Timbalands beats och Aaliyahs röst ända sedan »Are You That Somebody?«, men under Timbalands svacka försvann han mer eller mindre från scenen. När han dog i början av 2008 var han så gott som bortglömd – ironiskt stod han just då på tippen till en storstilad comeback, med Lil’ Waynes »Lollipop« som han skrev och sjöng refrängen till, och den fantastiska solosingeln »I Got My«. De låtarna släpptes bara veckor efter att han hastigt och oväntat gått bort.

Aaliyah och Static må vara döda, och Timbalands geni må vara förlorat, men ingen kan ta ifrån dem de mästerverk de gjorde tillsammans. Och av dessa kolosser lyser ingen ståtligare och vackrare än »More Than A Woman«. Jag lyssnar på den en gång till, känner hjärtat börja slå snabbare och försvinner in i evigheten.

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli är musikskribent på Nöjesguiden och Opus. Han hade Electrelanes »Suitcase« på första plats på sin Nollnolltalet-lista och »More Than A Woman« på fjärde plats.

Lyssna också på:

Nelly Furtado, »Say It Right« (singel & albumspår, Loose, 2006)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Cassie, »Is It You?« (singel, 2008)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lil’ Wayne feat. Static Major, »Lollipop« (singel & albumspår, Tha Carter III, 2008)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , , , , ,

82. Missy Elliott, »Work It«

Publicerat den 11 October 2009 under Listan av David Hylander. 3 kommentarer.

82. Missy Elliott, »Work It«
(singel & albumspår, Under Construction, 2002)

De gånger jag dj:ade sommaren och hösten 2006 var det en låt jag tyckte särskilt mycket om att spela. Den började som »Tell No One About Tonight«, Le Sport-låten som alla som gick på popklubb hade varit obesinnat förtjusta i det året.

Men efter att det där pianointrot hade fått dansgolvet att lyfta kom ingen första vers, utan refrängen till Missy Elliotts »Work It«. Det var en särskild tillfredsställelse att först se den kollektiva förvirringen när en låt som alla kunde utantill plötsligt inte betedde sig som den brukade, och sen dansgolvsglädjen när alla insåg att den här versionen var ÄNNU peppigare.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Den där mashupen (som förresten har Jens Lekmans vapendragare Viktor Sjöberg som upphovsman) är knappt två minuter lång, och innehåller bara en vers och en refräng från »Work It«.

Ändå gav den mig en ny uppskattning för båda låtarna, och framför allt för »Work It«. Sjöberg lägger Missys vers över en enkelt pumpande basgång, och frikopplad från originalets skruvade inramning hör man den som för första gången.

Och det man tänker är… shit, vad snuskig hon är. Och vad rolig!

YouTube Preview Image

Missys Elliott skivor från 00-talets första år hyllades för producentsamarbetet med Timbaland, för det egensinniga, nästan utomjordiska sound som »Work It« är en stiltudie i.

Men deras storhet ligger lika mycket i Missys förmågan att rappa med en personlighet som går genom högtalarna; med ett helt eget uttryck i varje textrad. Och i humorn. »Work It« fullkomligt spricker av lekfulla upptåg, från textrader som »call before you come, I need to shave my cho-cha« till elefantsamplingar och baklänges-rap. Det är inte att underskatta i en genre som alltid har haft sina lustigkurrar men som har kommit att domineras av distanslösa machonarcissister.

Hiphopen på den här listan är ofta crossover-vänlig; den sortens låtar som med fördel går att mixa ihop med indiehits och spela på popklubbar i Växjö. Man kan tycka att det är tråkigt och förutsägbart, eller konstatera att en riktigt bra låt slår an en ton hos alla som tycker om musik, oavsett genrepreferenser.

»Work It« gör det lätt att luta åt det senare. Den är både en hyllning till hiphophistorien (med en sampling från Run-DMC:s »Peter Piper«) och en triumf för det kreativa samarbetet mellan två unika artister – knappast en eftergift för vare sig popkids eller mainstreampublik. Få låtar från de senaste tio åren är lika förtjänta av räknas bland sin tids bästa.

David Hylander är redaktör för Nollnolltalet.se och Musikmagasinet Novell. R. Kellys »The World’s Greatest« är i topp på hans lista över 00-talets hundra bästa låtar. »Work It« är på plats 24.

Lyssna också på:

Missy Elliott, »Get Ur Freak On« (singel & albumspår, Miss E… So Addictive, 2001)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Jay-Z, »Hola Hovito« (albumspår, The Blueprint, 2001)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Yo Majesty, »Club Action (Chris Bag Raiders Sailing To Baltimore edit)« (remix, 2008)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , , , ,

Presenteras av musikmagasinet Novell