7. The Avalanches, »Since I Left You«

Publicerat den 25 December 2009 under Listan av David Hylander. 5 kommentarer.

7. The Avalanches, »Since I Left You«
(singel & albumspår, Since I Left You, 2000)

The Avalanches.Jag tänkte: Det här är framtiden. Det här är popmusikens nya tideräkning; före eller efter The Avalanches. Det här är musiken som kommer att definiera min generation.

I efterhand låter det absurt, nästan sinnesförvirrat. Men jag var 17 år, förläst på tidningen Pop, och starkt präglad av ett 90-tal som knappt hade tagit slut. Ett 90-tal när vuxna män på fullt allvar pratade om att »rockhistorien ständigt måste skrivas om«. De skrev lyriskt om de musikaliska skiften de själva hade varit med om − punken, dansmusikens genombrott i slutet av 80-talet − och jag avundades dem. Jag satte popmusiken och rockhistorien i bestämd artikel och ville vara en del av de stora skeendena med samma oreflekterande entusiasm som de unga män som sökte efter krigets hjältedåd i 1910-talets skyttegravar. Tack och lov var konsekvenserna komiska snarare än tragiska i mitt fall.

Att »Since I Left You« placerar sig så högt på den här listan beror delvis på att det är en sinnrikt konstruerad och makalöst effektiv poplåt; en drömskt vacker minisymfoni med en av de starkaste melodiska hakarna från inte bara det här årtiondet utan från alla årtionden.

YouTube Preview Image

Men att så många av oss minns »Since I Left You« som speciell handlar också, tror jag, om att den kändes så fundamentalt, hisnande ny just då. Att den tog allt som vi älskade med musik och återuppfann det; kalibrerade om vårt sinne för vad som var bra och betydelsefull musik. Ibland undrar jag om den känslan ens är möjlig idag, i den fragmentariserade, avromantiserade lyssnarkultur som 00-talet lämnar efter sig.

Det må vara som det är med den saken. I december 2009 kan man konstatera att The Avalanches inte var framtiden, inte en sexhövdad messiasfigur från Melbourne, kommen för att frälsa människorna med en sampler och en löjeväckande stor skivsamling.

Man kan också konstatera att deras enda fullängdsskiva (för att använda de där 90-talsmännens parlör) är ett av 00-talets mest anmärkningsvärda musikaliska verk; en 60-minuters klipp-och-klistra-svit byggd på oändliga lager av musiknördig finess, lekfull whimsy och svärmisk skönhet.

Och titelspåret, »Since I Left You«, kommer alltid att vara en av de vackraste poplåtar jag − 17, 27 eller 87 år gammal − någonsin har hört.

David Hylander är frilansjournalist och gav som tonårig musikrecensent i Hallands Nyheter högsta betyg till Since I Left You när den släpptes i Sverige 2001. Han tycker att »Since I Left You« är 00-talets näst bästa låt.

Lyssna också på:

The Avalanches, »Ray Of Zdarlight« (mp3, 2006)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Badly Drawn Boy, »The Shining (The Avalanches remix)« (singelspår, Once Around The Block, 2000)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Handsomeboy Technique, »Your Blessings« (albumspår, Adelie Land, 2006)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , ,

76. Belle & Sebastian, »I’m A Cuckoo«

Publicerat den 17 October 2009 under Listan av Albin Grahn. 3 kommentarer.

76. Belle & Sebastian, »I’m A Cuckoo«
(singel & albumspår, Dear Catastrophe Waitress, 2003. Remixad av The Avalanches.)

Omslaget till "I'm A Cuckoo".Jag minns en vibrerande försommarkväll i småländska Ljungby 2004, det kan ha varit i maj. Jag tror att de visade Eurovisionschlagerfestivalen på Charlie’s i centrum. Jag minns att jag hade druckit alldeles för mycket kaffe från min kompis Hjalmars espressomaskin tidigare på dagen, och att jag fortfarande vid halv fyra på natten låg med hög puls utan att kunna somna. Jag förknippar den där lätt svindlande känslan med låtarna på Belle & Sebastians Dear Catastrophe Waitress. Vi lyssnade mycket på skivan den helgen.

Förhandsreaktionerna på att Trevor Horn skulle producera Dear Catastrophe Waitress, som släpptes ett halvår tidigare, hade präglats av viss oro. Buggles-mannen kom från ett annat håll av den brittiska popmusiken, och hade dessutom producerat den ryska sexleken t.A.T.u året innan. Men oron var – till skillnad från när skejtpunkproducenten Jerry Finn häromåret tog sig an Morrissey – obefogad.

Melodierna på Dear Catastrophe Waitress är upplyfta och rinner genom skivan, klarare än förut. Stuart Murdoch sjunger starkare och bättre. Och nog mår bandet bra av att glänta på locket till den ivriga rytmgnom som dittills, förutom kanske i »Legal Man«, stängts in i sin skokartong. Här får han trumma och spela rytmgitarr på flera spår, även om det var på The Life Pursuit från 2006 som han slutgiltigt släpptes ut.

YouTube Preview Image

Och så »I’m A Cuckoo«, då. Låten har ett flygande gitarriff och ett sällan hört driv som klär den maniska berättelsen utmärkt. Med facit i hand var »I’m A Cuckoo« kanske den låt som allra mest tog Belle & Sebastian in i det nya decenniet. Att det tidiga nollnolltalets dj-prinsar The Avalanches med hjälp av en sudanesisk kör och tiotusen små flöjter, trummor och dragspel dessutom kompletterade singeln med en egen, väsensskild men fantastisk version bekräftar den tanken.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Jag somnade väl till sist där i villakällaren i Ljungby, men av någon anledning återvänder jag ganska ofta till minnet av den där kvällen. Och då är det alltid »I’m A Cuckoo« som spelas, om och om igen, i mitt huvud.

Albin Grahn är journalist och sitter i redaktionen för Musikmagasinet Novell. Håkan Hellströms »Tro & Tvivel« är i topp på hans lista över 00-talets bästa låtar. »I’m A Cuckoo« är på plats 32.

Lyssna också på:

Manic Street Preachers, »So Why So Sad (The Avalanches remix)« (singelspår, So Why So Sad, 2001)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Jens Lekman, »Sipping On The Sweet Nectar« (albumspår, Night Falls Over Kortedala, 2007)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

The Concretes, »You Can’t Hurry love« (albumspår, The Concretes, 2003)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , , , ,

Presenteras av musikmagasinet Novell