23. Beyoncé, »Halo«

Publicerat den 9 December 2009 under Listan av Adam Svanell. 8 kommentarer.

23. Beyoncé, »Halo«
(singel & albumspår, I Am… Sasha Fierce, 2008)

Beyoncé Knowles.»Duktig« är det värsta omdöme man kan ge om en artist. »Duktig« är vad jag brukar häva ur mig efter en konsert där artisten var intetsägande, ofta följt av kommentaren »det är kul att hon eller han håller på«. »Duktig« är antitesen till intressant.

Oavsett vad som sägs på landets musikhögskolor så handlar ju musik − åtminstone popmusik − varken om att kunna musikhistorien, behärska sitt instrument eller komponera intrikata harmonier. Allt det fyller givetvis en funktion. Men riktigt, riktigt bra popmusik bygger på mer svårdefinierade kvaliteter.

Det är de små nyanserna som gör att vissa artister kan framföra vilken sliten klassiker som helst och ändå gjuta nytt liv i den. Att Elvis version av »In The Ghetto« känns episk och drabbande, medan Christer Sjögrens tolkning reducerar den till ett klämkäckt kabarénummer. Att »Desperado« blir en habil ballad med The Eagles, en skvalig dussinlåt med Westlife, bedårande vacker med The Langley Schools Music Project och direkt skrämmande när den sjungs av Johnny Cash. (För att inte tala om Håkan Hellströms fina nästan-cover kallad »Nu kan du få mig så lätt«. Men det är en annan historia.)

Just det här manifesterades i det bråk som för ett drygt år sedan uppstod kring Beyoncé Knowles och Kelly Clarkson.

Sommaren och hösten 2008 var låtskrivaren Ryan Tedder inblandad i produktionerna av bägge stjärnornas kommande album. Beyoncés I Am… Sasha Fierce skulle släppas i november, Clarksons All I ever wanted några månader senare. Men när American Idol-sångerskan hörde r’n'b-divans skiva blev hon rasande.

Clarkson tyckte att albumets andraspår »Halo«, komponerat av bland andra Ryan Tedder, var slående likt »Already Gone« − en låt som hon själv hade skrivit tillsammans med Tedder. Hon försökte desperat ta bort sin låt från den kommande skivan, men den hade redan skickats till tryck. Till råga på allt valde bägge artisternas skivbolag att släppa respektive låt som singel.

I en intervju med kanadensiska CBC beklagade sig Kelly Clarkson: »Ingen kommer att sitta hemma och tänka ›oj, Ryan Tedder gav Beyoncé och Kelly samma spår att skriva över.‹ De kommer anta att jag har snott från henne.«

Här och var beskylldes Clarkson mycket riktigt för stöld. Låtarna hade ju samma ackordföljd, samma tempo och märkbart lika pianoslingor i verserna. Lustigt nog inleddes båda dessutom med ordet »remember«. Ändå verkade många lyssnare inte ens lägga märke till likheterna.

Det märkliga var att de två singlarna, trots det uppenbara släktskapet, ändå lät helt väsensskilda. »Already Gone« var radiopop av det mest utslätade slaget, en trallvänlig standarddänga som man kunde höra hundra gånger utan att riktigt lägga märke till den. »Halo« däremot, var en av 00-talets vackraste låtar.

YouTube Preview Image

I den dynamiska balladen varvas pianodrivna verser där Beyoncé sjunger i sitt lägsta register, med en storslagen, helt knäckande refräng. Texten har påståtts handla om både hennes förhållande med Jay-Z, hennes gudstro och tv-spelet med samma namn. Jag tror att vi är många som kommer att minnas den som en signaturmelodi för 2009.

Beyoncé Knowles är förvisso en tekniskt skicklig sångerska. Den stora skillnaden mellan henne och Kelly Clarkson låg dock i att hon fyllde Ryan Tedders låtskelett med både smärta och nakenhet, något Idol-vinnaren inte kom i närheten av.

Beyoncé hade soul. Men visst var Kelly duktig?

Adam Svanell är frilansjournalist och redaktör för Musikmagasinet Novell. Han tycker att “Halo är 00-talets trettonde bästa låt. Hans starkaste upplevelse av den kom på en karaokepub i Midsommarkransen.

Lyssna också på:

Alicia Keys, »You Don’t Know My Name« (singel & albumspår, The Diary Of Alicia Keys, 2003)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Whitney Houston, »Million Dollar Bill« (singel & albumspår, I Look To You, 2009)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Wyclef Jean feat. Mary J. Blige, »911« (singel & albumspår, The Ecleftic, 2000)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , , , ,

35. Beyoncé, »Irreplaceable«

Publicerat den 27 November 2009 under Listan av Albin Grahn. Inga kommentarer.

35. Beyoncé, »Irreplaceable«
(singel & albumspår, B’Day, 2006)

Beyonce.Beyoncé Knowles har, kanske mer än någon annan artist, ägt 2000-talet. Från tonårsstjärna i Destiny’s Child vid decenniets början, till en av de riktigt, riktigt stora artisterna och rösterna vid dess slut. Oersättlig, så att säga. Det tror jag att vi kommer att få läsa mer om när decenniet nu summeras, här och på andra ställen.

Visst har jag hängivit mig åt såväl bristfällig »Single Ladies«-koreografi som mindre finstämd »Halo«-karaoke under det senaste året. Alltid med lika stort nöje. Men den låt som jag oftast lyssnat på, och som toppar min Beyoncé-statistik på last.fm i överväldigande majestät, är »Irreplaceable«.

Den är en vacker poplåt. Beyoncé är sviken och besviken, arg och bestämd. Ändå sjunger hon till en svävande luftig produktion. Ett lätt gitarrkomp, ett studsigt beat, några försiktiga stråkar och körer, men allra mest Beyoncé som med säker stämma avvisar snubben som legat runt.

YouTube Preview Image

Det ligger något bitterljuvt i det. Att säker på sig själv slänga ut den som gjort en illa: Ta dina grejer och stick härifrån! Du är utbytbar. Inga tårar från mig, inte.

Ibland vill man vara som Beyoncé. Särskilt om det vore så lätt som man gärna tror att det är när man lyssnar på »Irreplaceable«.

Beyoncé var fierce långt innan alter egot Sasha Fierce gjorde entré förra året. Om det nu, vid detta decenniums slut, finns någon som tvivlar på det.

Albin Grahn är redaktör för Musikmagasinet Novell och håller »Irreplaceable« som 00-talets tredje bästa låt. Han har tidigare skrivit om Belle & Sebastians »I’m A Cuckoo« och Justice »D.A.N.C.E.«.

Lyssna också på:

Rihanna, »Take A Bow« (singel & albumspår, Good Girl Gone Bad, 2007)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Mario, »Let Me Love You« (singel & albumspår, Turning Point, 2004)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Mary J Blige, »No More Drama (remix)« (singel & albumspår, No More Drama, 2001)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , , ,

39. Destiny’s Child, »Survivor«

Publicerat den 23 November 2009 under Listan av Gästskribent. Inga kommentarer.

39. Destiny’s Child, »Survivor«
(singel & albumspår, Survivor, 2001)

Gästskribent: Susanna Andrén

Imma Survivor.I skrivande stund härjar en outtröttlig influensa i min kropp. Fem dagar med 39 graders feber och jag är totalt utmattad. Det beror inte bara på energibrist utan också på att jag är uttråkad.

Det är i sådana här skeden av livet som man behöver någonting stärkande. Inte alkohol – utan kanske något så löjligt som en theme song, ett ledmotiv. Ett sådant som Ally McBeals tokiga terapeut Tracy ordinerade henne att välja ut och sen nynna på för att peppa sig själv. Allys låt var »Tell Him«, så klart i den irriterande Vonda Shepards version.

Jag kan inte se ett mer klychigt men samtidigt bättre låtval än »Survivor« som peppkälla i mitt liv.

Introt är energiskt och ändå är det bara början. Sen bankar basen i gång och ljud på ljud läggs till. Det är mycket, och det är dramatiskt. Grytan »Survivor« är kryddad med så mycket från hit-skåpet. Rapliknande vers, mastodontrefräng, wailing deluxe, gospel och så tempo, tempo, tempo.

YouTube Preview Image

Sen har vi texten. Den är övertydlig men omöjlig att inte skrika med i. Och waila, trots att det låter illa som tusan.

För mig handlar »Survivor« (just nu) om att överleva influensan. För andra kanske om att komma över en brusten relation eller ta sig igenom en deppig period.

Egentligen utgår texten från alla de där namnlösa brudarna som bytte av varandra i gruppen, i början av millenniet. Två lämnade, två nya kom och en av dem hoppade av på ganska kort tid. Beyoncé hörde en radio-DJ göra en jämförelse mellan bandet och teveprogrammet Survivor (den amerikanska motsvarigheten till Robinson), och så fann hon inspiration till en ny låt.

Nu längtar jag tills jag får rösten tillbaka och orkar ha solodisco hemma i vardagsrummet. Då ska jag dansa och skråla:

After all of the darkness and sadness,
Still comes happiness,
If I surround myself with positive things,
I’ll gain prosperity.

Det är på gränsen – nästan för mycket, nästan så att man får kväljningar. Men ändå så jäkla underbart.

Susanna Andrén är journalist. Hon tycker att »Survivor« är 00-talets näst bästa låt. Tidigare har hon skrivit om José González »Heartbeats« på Nollnolltalet.se.

Lyssna också på:

Beyoncé, »Single Ladies (Put A Ring On It)« (singel & albumspår, I Am… Sasha Fierce, 2008)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Destiny’s Child, »Bootylicious« (singel & albumspår, Survivor, 2001)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Mary J Blige, »Work That« (singel & albumspår, Growing Pains, 2007)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , ,

42. Game feat. 50 Cent, »Hate It Or Love It«

Publicerat den 20 November 2009 under Listan av Gästskribent. 1 kommentar.

42. Game feat. 50 Cent, »Hate It Or Love It«
(singel & albumspår, The Documentary, 2005)

Gästskribent: Jenny Seth

Game, 50 Cent.När Lil’ Wayne förra sommaren sålde en miljon ex av Tha Carter III på bara en vecka blev det kronan på ett årtionde präglat av Dirty South. Nästan all hiphop och r’n'b som var värd att lyssna på 00-talet kom från Texas, Lousiana, Georgia, Tennessee eller Florida.

Den hostmedicinsläpiga rapen från den amerikanska Södern tog över radiostationer och topplistor i hela USA. T.I. gjorde låtar med Justin Timberlake, Bun B och Slim Thug rappade i Beyoncé-videor och Timbaland gjorde beats åt Madonna.

UGK, Outkast, The-Dream, Three 6 Mafia, Ludacris, T-Pain, Mike Jones och Trina − alla grymma och alla från USA:s sydligaste stater

Och jag älskade allt. Skränig crunk, minimalistisk snap, fusionerna mellan rap, r’n’b och pop, autotune och det som föraktfullt kallades för »ringsignals-hiphop«. Houston, Atlanta, Memphis, New Orleans och Tallahassee stod för allt som var nytt, modernt och coolt.

Därför är det extra märkligt att den låt som toppar min 100-lista inte har det minsta att göra med något av det ovanstående.

Min etta sålde inte mest, vann inga priser och är absolut inte den mest nyskapande låten. Egentligen ekar den mer av 90-tal än 00-tal. Rapparna är inte från Atlanta utan från gamla mossiga Los Angeles och New York och speglar det förra årtiondets västkust/östkust-dynamik. Låten har inte ens en »futuristiskt« Neptunes-produktion utan ett klassiskt soulsamplat beat med discokänsla.

YouTube Preview Image

Nä, »Hate It Or Love It« kanske inte är så representativ för 2000-talets första decennium även om singeln släpptes nästan exakt mitt i 00-talet, i mars 2005.

Men jag lovar, två gangsterrappares rörande berättelser om att växa upp i en hård värld överlever det mesta. I alla fall till tonerna av Cool & Dres mjuka men driviga beat, baserat på The Trammps »Rubber Band«. Mary J Bliges fantastiskt snygga r’n'b-cover »MJB Da MVP« och otaliga versioner och remixer som följde, särskilt den där både Game, 50 Cent och Mary samsas, är beviset.

Hate it or love it – the underdog’s on top!

Jenny Seth skriver om hiphop och r’n'b i Aftonbladet. Hon har tidigare skrivit om Destiny’s Childs »Say My Name« på Nollnolltalet.se.

Lyssna också på:

Game, »Let’s Ride« (singel & albumspår, Doctor’s Advocate, 2006)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Kanye West feat. Lupe Fiasco, »Touch The Sky« (singel & albumspår, Late Registration, 2005)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Mary J Blige, »Family Affair« (singel & albumspår, No More Drama, 2001)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , , , ,

Presenteras av musikmagasinet Novell