42. Game feat. 50 Cent, »Hate It Or Love It«

Publicerat den 20 November 2009 under Listan av Gästskribent. 1 kommentar.

42. Game feat. 50 Cent, »Hate It Or Love It«
(singel & albumspår, The Documentary, 2005)

Gästskribent: Jenny Seth

Game, 50 Cent.När Lil’ Wayne förra sommaren sålde en miljon ex av Tha Carter III på bara en vecka blev det kronan på ett årtionde präglat av Dirty South. Nästan all hiphop och r’n'b som var värd att lyssna på 00-talet kom från Texas, Lousiana, Georgia, Tennessee eller Florida.

Den hostmedicinsläpiga rapen från den amerikanska Södern tog över radiostationer och topplistor i hela USA. T.I. gjorde låtar med Justin Timberlake, Bun B och Slim Thug rappade i Beyoncé-videor och Timbaland gjorde beats åt Madonna.

UGK, Outkast, The-Dream, Three 6 Mafia, Ludacris, T-Pain, Mike Jones och Trina − alla grymma och alla från USA:s sydligaste stater

Och jag älskade allt. Skränig crunk, minimalistisk snap, fusionerna mellan rap, r’n’b och pop, autotune och det som föraktfullt kallades för »ringsignals-hiphop«. Houston, Atlanta, Memphis, New Orleans och Tallahassee stod för allt som var nytt, modernt och coolt.

Därför är det extra märkligt att den låt som toppar min 100-lista inte har det minsta att göra med något av det ovanstående.

Min etta sålde inte mest, vann inga priser och är absolut inte den mest nyskapande låten. Egentligen ekar den mer av 90-tal än 00-tal. Rapparna är inte från Atlanta utan från gamla mossiga Los Angeles och New York och speglar det förra årtiondets västkust/östkust-dynamik. Låten har inte ens en »futuristiskt« Neptunes-produktion utan ett klassiskt soulsamplat beat med discokänsla.

YouTube Preview Image

Nä, »Hate It Or Love It« kanske inte är så representativ för 2000-talets första decennium även om singeln släpptes nästan exakt mitt i 00-talet, i mars 2005.

Men jag lovar, två gangsterrappares rörande berättelser om att växa upp i en hård värld överlever det mesta. I alla fall till tonerna av Cool & Dres mjuka men driviga beat, baserat på The Trammps »Rubber Band«. Mary J Bliges fantastiskt snygga r’n'b-cover »MJB Da MVP« och otaliga versioner och remixer som följde, särskilt den där både Game, 50 Cent och Mary samsas, är beviset.

Hate it or love it – the underdog’s on top!

Jenny Seth skriver om hiphop och r’n'b i Aftonbladet. Hon har tidigare skrivit om Destiny’s Childs »Say My Name« på Nollnolltalet.se.

Lyssna också på:

Game, »Let’s Ride« (singel & albumspår, Doctor’s Advocate, 2006)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Kanye West feat. Lupe Fiasco, »Touch The Sky« (singel & albumspår, Late Registration, 2005)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Mary J Blige, »Family Affair« (singel & albumspår, No More Drama, 2001)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , , , ,

45. Justin Timberlake, »Cry Me A River«

Publicerat den 17 November 2009 under Listan av Gästskribent. 4 kommentarer.

45. Justin Timberlake, »Cry Me A River«
(singel & albumspår, Justified, 2002)

Gästskribent: Eric Rosén

Justin.När man lämnar en relation är man förhoppningsvis en klokare och bättre människa än när man gick in i den. När man lämnar en relation har man troligen utvecklats. När Britney Spears (eventuellt) var otrogen mot Justin Timberlake och förhållandet tog slut hände nånting: Justin seglade upp som arvtagare till nyligen insomnade Aaliyah och just då irrelevante och perifere Michael Jackson, medan Britney, som det ser ut härifrån, grät floder såväl karriärmässigt som personligt.

Men det är ju en låt vi snackar om nu. Inte ett tillstånd eller någon förändrade kraft i sig själv.

Och apropå den låten: Frågar jag mitt nittiotalsjag – allmänt skeptisk till elektroniskt producerad musik, ironisk, föraktfull mot det patetiska och väldigt avogt inställd till genuint kommersiell musik – är det helt galet att över huvud taget gilla »Cry Me A River«. Att älska den, hålla den som en av nollnolltalets absolut bästa låtar, är som ett riktigt billigt skämt.

YouTube Preview Image

Nittiotalsjaget kom obönhörligen att förändras. Tur det.

Hade någon sagt att en av mina favoritlåtar från nollnolltalet skulle inledas med ljudet av spöregn ackompanjerat av en gnällig munks ordlösa råmanden hade jag naturligtvis avfärdat dem. Hade denne någon fortsatt berätta för mig att texten började med »You were my sun. You were my earth« hade jag sopat på personen i fråga.

Men alltså. Nu sitter jag och älskar ihjäl den här pojkbandsavkommans makalösa vemod, bitterhet och patetik. Låten känns alltid ny och modern, aldrig daterad. Beatet är så tungt och vrålemotionellt. Här vräks det ogenerat på med lika mycket sentimentalitet som det är smör i ett Per Morberg-recept och jag förbannar den efterföljande beefen mellan producenterna Timbaland och Scott Storch. De hade liksom gärna fått fortsätta att jobba ihop med den här typen av resultat.

Samtidigt: Det här är ingen breakuplåt mer än i teorin. Det här är ingen låt man lyssnar på när man blivit dumpad eller sårad. Då söker man bekräftelsen i låtar som berättar för världen hur oerhört jävla ont man har snarare än låtar med något slags hämndbegär och konfrontation. »Cry Me A River« plockar man fram på tryggt avstånd från den svartaste smärtan, när man är på väg upp, på väg framåt. När man blivit bättre än den som sårat. Och Justin blev ju just det. Bättre än Britney. Precis då.

I och med den här låten blev han på riktigt. Ingen NKOTB-arvtagare slash världsartistpojkvän utan en stor jävla snubbe att räkna med. Vi kan säga att han gick stärkt ur relationen.

Eric Rosén är nyhetschef på Nyheter24. Han tycker att »Cry Me A River« är 00-talets åttonde bästa låt, och att 50 Cents »Many Men (Wish Death)« är den bästa.

Lyssna också på:

Justin Timberlake, »Like I Love You« (singel & albumspår, Justified, 2002)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Justin Timberlake, »Señorita« (singel & albumspår, Justified, 2002)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Kanye West, »Love Lockdown« (singel & albumspår, 808s & Heartbreak, 2008)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: ,

72. Jay-Z, »Heart Of The City (Ain’t No Love)«

Publicerat den 21 October 2009 under Listan av Gästskribent. 2 kommentarer.

72. Jay-Z, »Heart Of The City (Ain’t No Love)«
(albumspår, The Blueprint
, 2001)

Gästskribent: Märta Myrstener

The Blueprint.När Jay-Z:s album The Blueprint släpptes var jag 18 år, drack öl på Stjärnan vid Björns trädgård i Stockholm och regerade Södra Latins gymnasium, för vi hade ett tweepopband. Under sommaren 2001 släpptes singel efter singel från skivan, och det var sådana låtar som man behövde för att upptäcka en ny musikgenre. Låtar vars energi gick igenom allt annat och som hade en sådan hitpotential att ingen kunde stänga öronen. Vissa av oss fortsatte att lyssna på rap (jag köpte Nas The Lost Tapes året efter, och sedan var jag fast), för andra blev det bara singlarna från The Blueprint.

Men från början såg det inte ljust ut. När The Blueprint gjordes väntade Sean Carter på domar från två rättegångar, en för vapeninnehav och en för olaga hot. Han var i bråk med flera andra rappare, Nas, Prodigy från Mobb Deep och Jadakiss, bland andra.

På skivan är Eminem den enda gästen. The Blueprint ska ha spelats in under två veckor i New York, och de flesta beats Jay-Z fick till skivan var sådana som andra hade ratat. »Izzo (H.O.V.A)« var till exempel skriven för Cam’ron, »Girls, Girls, Girls« för Ghostface Killah och »Heart Of The City (Ain’t No Love)« för DMX. Men, eftersom sagor slutar så, och eftersom rappare behöver lite motgång för att bli riktigt taggade, blev det The Blueprint som säkrade Jay-Z:s position som världens största nu levande rappare.

Skivan är också Kanye Wests genombrott som producent. Han har gjort ungefär hälften av låtarna, bland annat »Heart Of The City (Ain’t No Love)«.

YouTube Preview Image

Självutnämnda kännare kommer förstås alltid att hävda att det är Jay-Z:s debutskiva, Reasonable Doubt från 1996, som är bäst, men det är The Blueprint som gör honom till mer en än rappare, till en popikon, som Madonna, Michael Jackson eller ABBA. Jag intervjuade indie-dj:n Robert Kruus för några veckor sedan – åtta år senare – och frågade vad han skulle spela om han bara fick spela en enda låt för ett dansgolv. Han svarade »något från The Blueprint«.

Världen blev aldrig densamma efter dagen då The Blueprint släpptes, på mer än ett sätt. För som om det inte räckte med motgångar för Jay-Z just då så släpptes skivan samma dag som två flygplan kraschade in i World Trade Center. Och jag tänker på den sommaren och hösten, när vi upptäckte Jay-Z, som de sista dagarna av the age of innocence.

Märta Myrstener är nöjesjournalist och klubbredaktör på DN På Stan. Hon har R. Kellys »The Greatest Sex« i topp på sin lista över 00-talets bästa låtar. »Heart Of The City (Ain’t No Love)« är nummer 25.

Lyssna också på:

Jay-Z, »I.Z.Z.O. (Hova)« (singel & albumspår, The Blueprint, 2001)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Jay-Z, »Never Change« (albumspår, The Blueprint, 2001)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Kanye West feat. Jamie Foxx & Twista, »Slow Jamz« (albumspår, The College Dropout, 2001)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: ,

85. T.I., »What You Know«

Publicerat den 8 October 2009 under Listan av Gästskribent. 7 kommentarer.

85. T.I., »What You Know«
(singel & albumspår, King, 2006)

Gästskribent: Anna Swantesson

Omslaget till "What You Know" med T.I.Det är lite typiskt att jag som popnörd blir ombedd att skriva en text om en hiphoplåt till Nollnolltalet.se. Kärlek över de musikaliska gränserna är något som har kännetecknat 00-talet.

Det var årtiondet när jag började bära mina Air Max 1:or lika ofta som mina Wallabees, och Scarface fick plats bredvid Shortwave Set i skivsamlingen. Folks smak blev mer eklektisk och genrerna luckrades upp. Rockmusik blev musik att dansa till och dansmusik var i vissa fall nästan synonymt med rockmusik. Till exempel klassificerades Justice som electro men lät påfallande ofta som metal.

Inom hiphoppen var det också uppochnervända världen. Den allra största hitten med en rapgrupp var ju faktiskt en ren poplåt (»Hey Ya!« lär någon annan att skriva om här senare i höst). Vita akademikerband började lira afro-pop. Kanye gillade både Franz Ferdinand och Peter, Bjorn & John, och Jay-Z samarbetade med Coldplay och Linkin Park.

Och »söderns Jay-Z« − T.I. − samplade den rumänsk-moldaviska schlagerhitten »Dragostea Din Tei« i sin och Rhiannas bredbenta fjolårshit »Live Your Life«. Inget verkade vara förbjudet.

Men det var två år före »Live Your Life« som T.I. släppte sin allra bästa låt. Den är kanske inte särskilt gränsöverskridande men ändå helt otrolig − den fläskfeta käftsmällen »What You Know«.

YouTube Preview Image

Egentligen kan jag inte relatera till T.I. över huvud taget. I låten rappar han om loaded 44:s, Jects, latin brawds, sweary Qs, leather guts, och jag förstår ärligt talat inte alltid vad han jiddrar om. Det enda vi verkar ha gemensamt är kärleken till sneakern med swooshen.

Men det där gör ju inte så mycket. Låttexter är ändå överskattat. Jag vet bara att »What You Know« har en syntslinga från himlen och en basgång från helvetet och att det är en av de bästa låtarna jag någonsin hört. Oavsett genre.

Anna Swantesson är journalist. Hon tycker att »Känn Ingen Sorg För Mig Göteborg« är 00-talets bästa låt, och att »What You Know« är den elfte.

Lyssna också på:

Slim Thug, T.I. & Bun B, »Three Kings (Ratatat remix)« (från samlingen Ratatat Remixes vol. 2, 2007)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Kanye West, »Stronger« (singel & albumspår, Graduation, 2007)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Scarface, »On My Block« (singel & albumspår, The Fix, 2002)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , , , ,

Presenteras av musikmagasinet Novell