14. Beyoncé feat. Jay-Z, »Crazy In Love«

Publicerat den 18 December 2009 under Listan av Gästskribent. 1 kommentar.

14. Beyoncé feat. Jay-Z, »Crazy In Love«
(singel & albumspår,
Dangerously In Love, 2003)

Gästskribent: Maria G Francke

Beyoncé och Jay-Z.Vissa låtar har en oförklarlig energi: man stannar upp, lystrar, måste bara befinna sig i låten tills den är över. Det handlar inte bara om att släppa det man har för händer, det handlar om att försätta sig i ett annat sinnestillstånd.

Och snart vill man befinna sig där igen. Musik som knark. Musik att sätta på repeat. Att dansa till ensam hemma för att samla på sig energi. Från noll till hundra på nolltid och sedan öka. Det är en låt för förfest och efterfest. Det är en låt att sminka sig till, att städa till och att hångla till.

Beyoncé och Jay-Z fick kort sagt till det på Beyoncés solodebut 2003.

Blåsintrot och den påträngande basen kör över en lika effektivt som de massiva gitarrerna som brukar inleda en Ramoneslåt. Lyssna nu då, försvinn inte, det kommer mer, blir bättre.

Och så blir det. Jay-Z:s »Yes! So crazy right now!« och Beyonces åh-åhande lovar mycket i inledningen, de båda pockar och hetsar och det sprakar elektriskt om kärleksparet i studion och deras energi överförs trådlöst in i lyssnaren. De gapar helt enkelt efter mycket − och sedan följer nästan fyra minuters ren popmagi. Det är kommersiell pop när den är som allra mest förförande, som allra sexigast.

Två släktingar till »Crazy In Love« är »I’m So Excited« med Pointer Sisters och »Walking On Sunshine« med Katrina & The Waves. Det är rak attack. Pang på rödbetan. Man kan inte göra annat än att kapitulera inför musik av den kalibern.

YouTube Preview Image

»Crazy In Love« är dessutom en sån där låt som går över alla genregränser − it don’t matter if you’re black or white, liksom. Den funkar lika bra på obskyra källarklubbar som på svenniga firmafesten. Herregud, den kunde till och med överleva att bli signaturmelodi till en svensk talkshow, Robins i SVT. Det är tungt. Se på »Friday I’m In Love« med The Cure som Andra Avenyn effektivt tog död på.

Maria G Francke är featureredaktör på Sydsvenskan. Hon tycker att »Crazy In Love« är 00-talets fjärde bästa låt, och att Rufus Wainwrights »Go Or Go Ahead« är den allra bästa.

Lyssna också på:

Destiny’s Child, »Lose My Breath« (singel & albumspår, Destiny Fulfilled, 2004)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Beyoncé, »Work It Out« (singel från soundtracket till Austin Powers: Goldmember, 2002)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Beyoncé feat. Slim Thug, »Check On It« (singel, 2005)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , , ,

36. Rihanna feat. Jay-Z, »Umbrella«

Publicerat den 26 November 2009 under Listan av Gästskribent. 2 kommentarer.

36. Rihanna feat. Jay-Z, »Umbrella«
(singel & albumspår, Good Girl Gone Bad, 2007)

Gästskribent: Arvid »Laban« Falk

RihannaElla Ella, Eh Eh Eh!

Tjugohundratalets mest nynnade textrad är också en av de absolut enklaste. Den återfinns i en av decenniets absolut bästa poplåtar – »Umbrella«.

Den var ämnad för Britney Spears, skickades vidare till Mary J Blige och hamnade till slut hos Rihanna, som förvandlade den till ett dansgolvsmonster när hon, uppbackad av Jay Z, sjöng om evig kärlek och trohet som ett skydd från regnet under ett paraply.

Sommaren 2007 hyrde jag och ett 20-tal vänner ett slott söder om Paris och förvandlade det till ett dekadent danspalats där salarna var klubbdansgolv. Vi drack billigt franskt lantvin och skvalpade i poolen. I bilarna på väg ner ekade allsången till »Umbrella« längs med autobahn, och väl på plats var det Rihanna som hjälpte oss att känna oss som ett lag – en enhet. Jag tror att alla som var där kunde känna samma sak: att vi gjorde varandra osårbara så länge »Umbrella« dunkade ur högtalarna.

When the sun shines, we’ll shine together
Told you I’ll be here forever
Said I’ll always be a friend
Took an oath I’ma stick it out till the end

YouTube Preview Image

Alla var dock inte lika nöjda med effekten av den nyförälskade damens megahit – i England anklagades låten för att ligga bakom de tio veckor av översvämningar och rekordmycket nederbörd som fammanföll med att låten låg etta på singellistan i the UK. Det är ett roligt sammanträffande, men visst finns det något av manisk regndans över den syntetiska virveltrumman, den distade basen och den repetetiva refrängen.

These fancy things, will never come in between
You’re part of my entity, here for Infinity
When the war has took it’s part
When the world has dealt it’s cards
If the hand is hard, together we’ll mend your heart

Den 20 Februari 2009 fick textraderna en ny, obehaglig innebörd när Rihannas pojkvän Chris Brown misshandlade henne så allvarligt att det inte gick att dölja för allmänheten. Rihanna började, precis som många i samma situation, med att försvara sin pojkvän, och precis som i texten till»Umbrella« försökte hon reparera hans hjärta och visa att hon skulle uthärda till slutet.

Men bara några veckor senare lämnade hon Chris Brown, och i en rörande intervju på Good Morning America har hon berättat om hur hon som föredöme för andra kvinnor var tvungen att visa att det går att ta sig ur ett destruktivt förhållande. Rihanna visade en mognad som man inte kan kräva av någon 21-åring och jag hoppas att »Umbrella« inte blir toppen på hennes karriär. 2010-talet kommer att må lika bra av Rihannas starka r’n'b som 00-talet har gjort.

Ella Ella, Eh Eh Eh!

Arvid »Laban« Falk är dj och klubbarrangör. Han har tidigare skrivit om sin favoritlåt från 00-talet, Daft Punks »Digital Love«, på Nollnolltalet.se. »Umbrella« ser han som decenniets nionde bästa låt.

Lyssna också på:

Ciara, »Like A Boy« (singel & albumspår, Ciara: The Evolution, 2006)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Janet Jackson, »Feedback« (singel & albumspår, Discipline, 2007)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Cassie, »Long Way 2 Go« (singel & albumspår, Cassie, 2006)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , , , ,

44. Jay-Z, »99 Problems«

Publicerat den 18 November 2009 under Listan av Gästskribent. 1 kommentar.

44. Jay-Z, »99 Problems«
(singel & albumspår, The Black Album, 2003)

Gästskribent: Nina Johansson

Jigga.Pow! är kanske inget ord, men det var det första ord som dök upp samtidigt som jag lyssnade igenom Jiggas åttonde album för första gången. Ett fett jäkla, POW!

Efter år av (förvisso grymt fantastiska) låtar som saknat kaxighet á la Reasonble Doubt kom »99 Problems« som en befriande smocka på käften. På The Black Album är det egentligen bara denna låt och möjligen »Dirt Off Your Shoulder«som är såhär härligt svart, smart och stenhård.

Fast det var ändå inte förrän videon kom (se där, MTV fyller fortfarande sin funktion!) som låten fick sitt rätta genomslag. Här går Jay runt i Brooklyns Marcy Projects, cruisar med producerande skägget Rick Rubin (och av någon anledning även skådisen Vincent Gallo) och blir till slut nedskjuten i en regelrätt gangsta-avrättning. Den svartvita videon förstärker de maffiga beatsen med en sån kraft att man knappt kan resa sig igen. Videon fick länge stå ut med diskussioner om censur, dogfights och vapenglorifiering. Det gick till och med så långt att man inför varje visning på MTV lät kanal-ikonen John Norris tillsammans med Jay-Z presentera videon och förklara varför man lät spela den ocensurerad.

YouTube Preview Image

Men »99 Probs« är inte bara den coolaste låten på hela 2000-talet. Det är också en homage till en av raphistoriens största, både titeln och refrängen är rippad från Ice-T anno 1993.

Det fina i rapsången är ju också att ordet bitch går att bytas ut med ditt eget val av ord. Jigga valde att göra just det under Barack Obamas inaguration. Det vore fint att live fått se den gigantiska och politiska publik i slips och dräkt skrålandes med i »I got 99 problems but a Bush ain’t one«. Som sagt POW!

Nina Johansson är redaktör för Aftonbladet-bilagan Sofis Mode. Hon tycker att »99 Problems« är 00-talets näst bästa låt, efter The Hellacopters »No Song Unheard«.

Lyssna också på:

Jay-Z, »Dirt Off Your Shoulder« (singel & albumspår, The Black Album, 2003)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Jay-Z, »D.O.A. (Death Of Autotune)« (singel & albumspår, The Blueprint 3, 2009)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Jay-Z, »I Just Wanna Love U (Give It 2 Me)« (singel & albumspår, The Dynasty, 2000)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter:

71. UGK feat. Outkast, »International Players Anthem (I Choose You)«

Publicerat den 22 October 2009 under Listan av Gästskribent. 1 kommentar.

71. UGK feat. Outkast, »International Players Anthem (I Choose You)«
(singel & albumspår, UGK [Underground Kingz], 2007)

Gästskribent: Johanna Beckman

UGK och Big Boi.Första gången jag hörde »International Players Anthem« var mitt i natten på en turnébuss mellan Stockholm och Oslo, i augusti 2007. Efter det gick låten och skivan på repeat under en tid framöver, ungefär fram till att den började spelades flitigt på radion. Den hade något jag hade saknat i hiphop: innovation.

Hiphop är den musik(livs)stil som på många sätt är min grund, den musik jag älskat sen barnsben men som under 2000-talet, framförallt under decenniets senare hälft, blivit tråkig och enformig. Jag hade tröttnat, och var mer inspirerad av den elektroniska musiken, som jag följt och lyssnat på men inte haft mitt hjärta i på samma sätt.

Hiphopen som kändes mest spännande just då var den från södern: screw, Devin the Dude och andra texasrappare gjorde mig fortfarande inspirerad. För att inte tala om Outkast ständiga innovationsrikedom.

»International Players Anthem« innehöll det där nya men tog den flera steg längre. UGK, eller Underground Kingz, hade länge varit en spännande underdog-grupp, men nu fick de möjlighet att kliva längre upp på musikhierarki-stegen och bli kända för en bredare massa.

Det jag verkligen älskar med låten är att den tar de klassiska elementen i en riktigt bra hiphop från södern, och lägger på en gospelkänsla med den briljanta samplingen från Willie Hutch »I Choose You«. Gospel är en musikstil som alltid får mitt hjärta att klappa lite högre, så de redan där vinner »International Players Anthem« över mig.  Dessutom börjar låten med Andre 3000:s oerhört feta flow och text, som gör introt till ett av hiphopens bästa.

YouTube Preview Image

Rappen är fulländad låten igenom. Både Pimp C och Bun B i UGK och Outkast-rapparna André 3000 och Big Boi är väldigt olika i flow och röst. Det är en del av briljansen hos båda gruppernas, och samarbetet i »International Players Anthem« förstärker effekten. Screw-inslaget i låten gör det hela ännu mer fantastiskt.

Det kändes verkligen som att låten skulle UGK den plats i musikvärlden de länge hade örtjänat. De började släppa otroligt bra plattor redan tidigt 90-tal, och gästade Jay-Z på »Big Pimpin’«. Sen, efter att Pimp C avtjänat ett åtta årigt fängelsestraff, släppte de den briljanta dubbelskivan UGK (Underground Kings) som »International Players Anthem« är hämtad från. Nu skulle de inte längre bara vara kungar av underjorden utan även nå längre än så.

Att Pimp C hittades död några månader senare på ett hotell i Beverly Hills, efter en överdos Kodein, kändes bara för ironiskt och tragiskt för att vara sant.

Johanna Beckman är musikansvarig på Restaurang Ljunggren i Stockholm. Hon tycker att »International Players Anthem (I Choose You)« är 00-talets allra bästa låt.

Lyssna också på:

Jaheim, »The Chosen One« (singel & albumspår, Ghetto Classics, 2006)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Jay-Z feat. UGK, »Big Pimpin’« (singel, 2000, och albumspår, The Life & Times Of S. Carter, 1999)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Outkast, »Ms. Jackson« (singel & albumspår, Stankonia, 2000)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , , ,

72. Jay-Z, »Heart Of The City (Ain’t No Love)«

Publicerat den 21 October 2009 under Listan av Gästskribent. 2 kommentarer.

72. Jay-Z, »Heart Of The City (Ain’t No Love)«
(albumspår, The Blueprint
, 2001)

Gästskribent: Märta Myrstener

The Blueprint.När Jay-Z:s album The Blueprint släpptes var jag 18 år, drack öl på Stjärnan vid Björns trädgård i Stockholm och regerade Södra Latins gymnasium, för vi hade ett tweepopband. Under sommaren 2001 släpptes singel efter singel från skivan, och det var sådana låtar som man behövde för att upptäcka en ny musikgenre. Låtar vars energi gick igenom allt annat och som hade en sådan hitpotential att ingen kunde stänga öronen. Vissa av oss fortsatte att lyssna på rap (jag köpte Nas The Lost Tapes året efter, och sedan var jag fast), för andra blev det bara singlarna från The Blueprint.

Men från början såg det inte ljust ut. När The Blueprint gjordes väntade Sean Carter på domar från två rättegångar, en för vapeninnehav och en för olaga hot. Han var i bråk med flera andra rappare, Nas, Prodigy från Mobb Deep och Jadakiss, bland andra.

På skivan är Eminem den enda gästen. The Blueprint ska ha spelats in under två veckor i New York, och de flesta beats Jay-Z fick till skivan var sådana som andra hade ratat. »Izzo (H.O.V.A)« var till exempel skriven för Cam’ron, »Girls, Girls, Girls« för Ghostface Killah och »Heart Of The City (Ain’t No Love)« för DMX. Men, eftersom sagor slutar så, och eftersom rappare behöver lite motgång för att bli riktigt taggade, blev det The Blueprint som säkrade Jay-Z:s position som världens största nu levande rappare.

Skivan är också Kanye Wests genombrott som producent. Han har gjort ungefär hälften av låtarna, bland annat »Heart Of The City (Ain’t No Love)«.

YouTube Preview Image

Självutnämnda kännare kommer förstås alltid att hävda att det är Jay-Z:s debutskiva, Reasonable Doubt från 1996, som är bäst, men det är The Blueprint som gör honom till mer en än rappare, till en popikon, som Madonna, Michael Jackson eller ABBA. Jag intervjuade indie-dj:n Robert Kruus för några veckor sedan – åtta år senare – och frågade vad han skulle spela om han bara fick spela en enda låt för ett dansgolv. Han svarade »något från The Blueprint«.

Världen blev aldrig densamma efter dagen då The Blueprint släpptes, på mer än ett sätt. För som om det inte räckte med motgångar för Jay-Z just då så släpptes skivan samma dag som två flygplan kraschade in i World Trade Center. Och jag tänker på den sommaren och hösten, när vi upptäckte Jay-Z, som de sista dagarna av the age of innocence.

Märta Myrstener är nöjesjournalist och klubbredaktör på DN På Stan. Hon har R. Kellys »The Greatest Sex« i topp på sin lista över 00-talets bästa låtar. »Heart Of The City (Ain’t No Love)« är nummer 25.

Lyssna också på:

Jay-Z, »I.Z.Z.O. (Hova)« (singel & albumspår, The Blueprint, 2001)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Jay-Z, »Never Change« (albumspår, The Blueprint, 2001)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Kanye West feat. Jamie Foxx & Twista, »Slow Jamz« (albumspår, The College Dropout, 2001)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: ,

82. Missy Elliott, »Work It«

Publicerat den 11 October 2009 under Listan av David Hylander. 3 kommentarer.

82. Missy Elliott, »Work It«
(singel & albumspår, Under Construction, 2002)

De gånger jag dj:ade sommaren och hösten 2006 var det en låt jag tyckte särskilt mycket om att spela. Den började som »Tell No One About Tonight«, Le Sport-låten som alla som gick på popklubb hade varit obesinnat förtjusta i det året.

Men efter att det där pianointrot hade fått dansgolvet att lyfta kom ingen första vers, utan refrängen till Missy Elliotts »Work It«. Det var en särskild tillfredsställelse att först se den kollektiva förvirringen när en låt som alla kunde utantill plötsligt inte betedde sig som den brukade, och sen dansgolvsglädjen när alla insåg att den här versionen var ÄNNU peppigare.

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Den där mashupen (som förresten har Jens Lekmans vapendragare Viktor Sjöberg som upphovsman) är knappt två minuter lång, och innehåller bara en vers och en refräng från »Work It«.

Ändå gav den mig en ny uppskattning för båda låtarna, och framför allt för »Work It«. Sjöberg lägger Missys vers över en enkelt pumpande basgång, och frikopplad från originalets skruvade inramning hör man den som för första gången.

Och det man tänker är… shit, vad snuskig hon är. Och vad rolig!

YouTube Preview Image

Missys Elliott skivor från 00-talets första år hyllades för producentsamarbetet med Timbaland, för det egensinniga, nästan utomjordiska sound som »Work It« är en stiltudie i.

Men deras storhet ligger lika mycket i Missys förmågan att rappa med en personlighet som går genom högtalarna; med ett helt eget uttryck i varje textrad. Och i humorn. »Work It« fullkomligt spricker av lekfulla upptåg, från textrader som »call before you come, I need to shave my cho-cha« till elefantsamplingar och baklänges-rap. Det är inte att underskatta i en genre som alltid har haft sina lustigkurrar men som har kommit att domineras av distanslösa machonarcissister.

Hiphopen på den här listan är ofta crossover-vänlig; den sortens låtar som med fördel går att mixa ihop med indiehits och spela på popklubbar i Växjö. Man kan tycka att det är tråkigt och förutsägbart, eller konstatera att en riktigt bra låt slår an en ton hos alla som tycker om musik, oavsett genrepreferenser.

»Work It« gör det lätt att luta åt det senare. Den är både en hyllning till hiphophistorien (med en sampling från Run-DMC:s »Peter Piper«) och en triumf för det kreativa samarbetet mellan två unika artister – knappast en eftergift för vare sig popkids eller mainstreampublik. Få låtar från de senaste tio åren är lika förtjänta av räknas bland sin tids bästa.

David Hylander är redaktör för Nollnolltalet.se och Musikmagasinet Novell. R. Kellys »The World’s Greatest« är i topp på hans lista över 00-talets hundra bästa låtar. »Work It« är på plats 24.

Lyssna också på:

Missy Elliott, »Get Ur Freak On« (singel & albumspår, Miss E… So Addictive, 2001)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Jay-Z, »Hola Hovito« (albumspår, The Blueprint, 2001)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Yo Majesty, »Club Action (Chris Bag Raiders Sailing To Baltimore edit)« (remix, 2008)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , , , ,

Presenteras av musikmagasinet Novell