36. Rihanna feat. Jay-Z, »Umbrella«

Publicerat den 26 November 2009 under Listan av Gästskribent. 2 kommentarer.

36. Rihanna feat. Jay-Z, »Umbrella«
(singel & albumspår, Good Girl Gone Bad, 2007)

Gästskribent: Arvid »Laban« Falk

RihannaElla Ella, Eh Eh Eh!

Tjugohundratalets mest nynnade textrad är också en av de absolut enklaste. Den återfinns i en av decenniets absolut bästa poplåtar – »Umbrella«.

Den var ämnad för Britney Spears, skickades vidare till Mary J Blige och hamnade till slut hos Rihanna, som förvandlade den till ett dansgolvsmonster när hon, uppbackad av Jay Z, sjöng om evig kärlek och trohet som ett skydd från regnet under ett paraply.

Sommaren 2007 hyrde jag och ett 20-tal vänner ett slott söder om Paris och förvandlade det till ett dekadent danspalats där salarna var klubbdansgolv. Vi drack billigt franskt lantvin och skvalpade i poolen. I bilarna på väg ner ekade allsången till »Umbrella« längs med autobahn, och väl på plats var det Rihanna som hjälpte oss att känna oss som ett lag – en enhet. Jag tror att alla som var där kunde känna samma sak: att vi gjorde varandra osårbara så länge »Umbrella« dunkade ur högtalarna.

When the sun shines, we’ll shine together
Told you I’ll be here forever
Said I’ll always be a friend
Took an oath I’ma stick it out till the end

YouTube Preview Image

Alla var dock inte lika nöjda med effekten av den nyförälskade damens megahit – i England anklagades låten för att ligga bakom de tio veckor av översvämningar och rekordmycket nederbörd som fammanföll med att låten låg etta på singellistan i the UK. Det är ett roligt sammanträffande, men visst finns det något av manisk regndans över den syntetiska virveltrumman, den distade basen och den repetetiva refrängen.

These fancy things, will never come in between
You’re part of my entity, here for Infinity
When the war has took it’s part
When the world has dealt it’s cards
If the hand is hard, together we’ll mend your heart

Den 20 Februari 2009 fick textraderna en ny, obehaglig innebörd när Rihannas pojkvän Chris Brown misshandlade henne så allvarligt att det inte gick att dölja för allmänheten. Rihanna började, precis som många i samma situation, med att försvara sin pojkvän, och precis som i texten till»Umbrella« försökte hon reparera hans hjärta och visa att hon skulle uthärda till slutet.

Men bara några veckor senare lämnade hon Chris Brown, och i en rörande intervju på Good Morning America har hon berättat om hur hon som föredöme för andra kvinnor var tvungen att visa att det går att ta sig ur ett destruktivt förhållande. Rihanna visade en mognad som man inte kan kräva av någon 21-åring och jag hoppas att »Umbrella« inte blir toppen på hennes karriär. 2010-talet kommer att må lika bra av Rihannas starka r’n'b som 00-talet har gjort.

Ella Ella, Eh Eh Eh!

Arvid »Laban« Falk är dj och klubbarrangör. Han har tidigare skrivit om sin favoritlåt från 00-talet, Daft Punks »Digital Love«, på Nollnolltalet.se. »Umbrella« ser han som decenniets nionde bästa låt.

Lyssna också på:

Ciara, »Like A Boy« (singel & albumspår, Ciara: The Evolution, 2006)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Janet Jackson, »Feedback« (singel & albumspår, Discipline, 2007)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Cassie, »Long Way 2 Go« (singel & albumspår, Cassie, 2006)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , , , ,

49. Aaliyah, »More Than A Woman«

Publicerat den 13 November 2009 under Listan av Gästskribent. 2 kommentarer.

49. Aaliyah, »More Than A Woman«
(singel & albumspår, Aaliyah, 2000)

Gästskribent: Nicholas Ringskog Ferrada-Noli

Salig Aaliyah.2001 var Timbaland på topp. Han hade inte bara skapat megahits åt alla från Ginuwine till Jay-Z, hyllats av kritikerna som en makalös förnyare, och inspirerat en ny generation av producenter som Swizz Beatz och The Neptunes. Nej, inte nog med det, utan han fortsatte att gå kreativ bärsärkagång. Med Missy Elliott-singeln »Get Ur Freak On« tog han minimalismen till sin spets och införde indisk percussion i en r’n'b-låt. Med Bubba Sparxxx »Ugly« skapade han en pendang till »Get Ur Freak On« och flätade samman de två tvillingarna i en halsbrytande final. Med Petey Pablos »Raise Up« samplade han arabiska melodier och skapade hiphop som fick hjärnan att smälta och dansgolvet att koka.

Ändå är det låtarna som Timbaland producerade på Aaliyahs självbetitlade tredje album som man minns mest. Han var bara inblandad i fyra av dem – »We Need A Resolution«, »More Than A Woman«, »I Care 4 U« och bonusspåret »Try Again« – men de är å andra sidan så bra att resten av materialet på skivan ter sig helt ointressant. Det hade inte spelat någon roll om Aaliyah hade gjort en cover på »Itsy Bitsy Teenie Weenie Yellow Polka Dot Bikini«, det hade ändå varit en toppskiva.

»More Than A Woman« sticker ut, inte bara från de andra låtarna utan från Aaliyahs stil i allmänhet. Sedan andra albumet One In  Million 1996, och framförallt episka singeln »Are You That Somebody?« två år senare, hade hon skapat en nisch som den lite mörkare, lite coolare r’n'b-sångerskan. När hon började göra filmer handlade det inte om Cosby-mys eller tonårsromantik, utan om kampsport och vampyrer. Av de artister som Timbaland jobbade med var hon den som utgjorde den starkaste kontrasten mot hans hårda, disharmoniska sound. Ginuwine var en tuff kille, Missy Elliott var en manisk seriefigur, Jay-Z sjöng ju inte ens. Men Aaliyah var ung och söt och sjöng fint och hade haft hits innan hon träffade Timbaland.

Hon kunde ha fortsatt på den väg som alla tonåriga r’n'b-sångerskor tog i mitten av 90-talet, men istället sökte hon sig till det skruvade, det spännande, det coola. Och när hon på detta albums förstasingel, »We Need A Resolution«, sjöng iskallt om relationsångest över en sorgsen melodica-loop och ett duggregn av trummor, var det uppenbart att hon var på en helt annan nivå än sina jämnåriga konkurrenter.

YouTube Preview Image

Det är mot bakgrund av allt detta som »More Than A Woman« imponerar så mycket. Låten är nämligen en osannolik syntes av det hårda och skruvade å den ena sidan, och det jublande poppiga å den andra. Aaliyah och Timbaland undviker inte bara den stereotypa romantiska r’n'b som hörde 90-talet till, utan även den cyber-gotiska variant som de framgångsrikt skapat tillsammans. De går vidare till nästa steg: ett möte mellan fabrikernas maskiner och ett mänskligt lyckorus.

Varje gång jag hör låten reagerar jag likadant. Hjärtat börjar slå snabbare. Livet förvandlas till en filmscen där tempot och stämningen precis börjar trappas upp. Det är ödesminuter då världen eller kärleken kan räddas eller gå under. Gitarren knycker på nacken och signalerar: kom med då! Och jag kommer med, jag rusar efter. Timbalands synkoperade trummor och buttra knorrande bas vill något helt annat än den flörtiga text som Aaliyah sjunger, men det bekommer henne inte. Hon fortsätter att retas, fortsätter att utmanande påstå att »I don’t think your ready for this thang«.

Men hon är redo och musiken är redo. Himlen färgas av en solnedgång lika röd och overklig som omslaget till Aaliyah, och jag möter undergången med ett leende på läpparna, likt Isolde i Wagners opera. Likt hennes finalaria strävar »More Than A Woman« ohejdat uppåt, ordet more upprepas som ett mantra, och likt Isolde upplever Aaliyah något som får henne att känna så starkt att hon försvinner från det futtiga jordelivet. Hon är mer än en kvinna, mer än en människa. Om så bara för en kort stund.

Musiken är i dur. Melodin svävar högt över marken, där rytmerna bråkar och har sig. Refrängen är euforisk. Det är en låt som handlar om sex, om attraktion. Just därför passar det så bra att den är så kaotisk och otyglad. »Cupid’s shot me / My hearbeat’s racing« sjunger Aaliyah i första versen. Även lyssnaren möter pilarna och kan bara kapitulera – »More Than A Woman« är en låt som är en glimt av himlen, och en av få sådana som visar att himlen är full av dunkande, sprakande, högteknologiska maskiner.

Aaliyah släpptes i juli 2001. En månad senare dog den 21-åriga sångerskan i en flygolycka. En tragedi som chockade musikvärlden och som innebar slutet för Timbalands kreativa guldår. Han skulle fortsätta producera, men aldrig igen med samma självförtroende och upptäckarglädje. Samarbetena med den yngre producenten Danja runt år 2006 innebar en tillfällig återgång till storhet, men snart tog Timbalands ego och dåliga omdöme över och idag är han en producent som inte har täckning för sin höga prissättning.

»More Than A Woman«, som var tredjesingeln från albumet och den första som släpptes efter Aaliyahs död, skrevs av Steve »Static Major« Garrett. Static hade varit den melodi- och textsnickrande bryggan mellan Timbalands beats och Aaliyahs röst ända sedan »Are You That Somebody?«, men under Timbalands svacka försvann han mer eller mindre från scenen. När han dog i början av 2008 var han så gott som bortglömd – ironiskt stod han just då på tippen till en storstilad comeback, med Lil’ Waynes »Lollipop« som han skrev och sjöng refrängen till, och den fantastiska solosingeln »I Got My«. De låtarna släpptes bara veckor efter att han hastigt och oväntat gått bort.

Aaliyah och Static må vara döda, och Timbalands geni må vara förlorat, men ingen kan ta ifrån dem de mästerverk de gjorde tillsammans. Och av dessa kolosser lyser ingen ståtligare och vackrare än »More Than A Woman«. Jag lyssnar på den en gång till, känner hjärtat börja slå snabbare och försvinner in i evigheten.

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli är musikskribent på Nöjesguiden och Opus. Han hade Electrelanes »Suitcase« på första plats på sin Nollnolltalet-lista och »More Than A Woman« på fjärde plats.

Lyssna också på:

Nelly Furtado, »Say It Right« (singel & albumspår, Loose, 2006)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Cassie, »Is It You?« (singel, 2008)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lil’ Wayne feat. Static Major, »Lollipop« (singel & albumspår, Tha Carter III, 2008)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , , , , ,

75. Amerie, »1 Thing«

Publicerat den 18 October 2009 under Listan av Gästskribent. 4 kommentarer.

75. Amerie, »1 Thing«
(singel & albumspår, Touch, 2005)

Gästskribent: Karin Arbsjö

Amerie.Om jag blundar och försöker se en typisk nollnolltals-hit framför mig, så ser jag en ensam kvinna i mitten med dansare vid sina sidor. Hon utstrålar styrka och hon rör sig mot kameran.

Av de r’n'b-låtar som jag har älskat just för att de handlar om styrka så är Ameries »1 Thing« från 2005 den bästa. Det går inte att inte känna sig stark när man lyssnar på den.

Men låt oss ta saker i rätt ordning.

Det börjar när Beyoncé − som den övermänskliga varelse hon alltid är i sina videor − två år tidigare slänger upp det ena benet över det andra på en lastbrygga i »Crazy In Love«.

Låten gav mer än någon annan hit från 00-talet en känsla av att överträda hastighetsgränser, kanske krascha, i en extremt lyxig bil – trots att den bara gick i 100 bpm. Sin fortkörningstrumpet hämtade den från en funkdänga från 70-talet. Den var en explosion av organiska trum- och blåsljud, långt ifrån den futuristiska r’n'b som våra öron hade vant sig vid.

Två år senare gjorde producenten Rich Harrison om sitt trick. Fast bättre.

»1 Thing« med Amerie baseras också på en gammal funkslinga, ett break från The Meters »Oh! Calcutta«. Den är exakt lika snabb (fast den känns mycket långsammare). Men »1 Thing« spöar faktiskt »Crazy In Love«. Jag tror det beror på att Amerie har ett koppel kring halsen på hela orkestern. Hon håller dem tillbaka med total kontroll. Och hon leker med oss också.

http://www.dailymotion.com/videoxu0lv

Jämför breaken i de båda låtarna: Beyonces »Uh oh uh oh uh oh oh la la« med Ameries »Na na na na na oh«. Beyoncé pustar ut efter refrängen. Amerie bygger upp en stämning som vibrerar i hela låten. Hon väljer Eve som gästrappare när låten ska remixas – för att Eve inte är någons brud. Vem B väljer? Sin kille.

Medan »Crazy In Love« växlar mellan fortkörning, krasch och reträtt är hästkrafterna i »1 Thing« mycket mer pockande, den smeker farligt nära men aldrig rakt på. »1 Thing« är så bra så att till och med Amerie försökte kopiera sig själv efteråt, i »Gotta Work«, som också är skitbra men inte kan mäta sig.

Och så texten. Amerie låter bli att berätta vad den där enda saken är som hon inte kan stå emot. Beyoncé är galen av kärlek men i Ameries fall anar vi att det helt enkelt handlar om… bra sex.

Fast det behöver hon aldrig säga rakt ut.

Karin Arbsjö är kultur- och nöjesreporter på Sydsvenskan. Hon har The Knifes »Heartbeats« i topp på sin lista över 00-talets bästa låtar, och »1 Thing« på sjuttonde plats.

Lyssna också på:

Amerie, »Gotta Work« (singel & albumspår, Because I Love It, 2007)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Cassie, »Thirsty« (bootleg från ännu outgivet album, 2008)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Brick & Lace, »Love Is Wicked« (singel & albumspår, Love Is Wicked, 2007)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , ,

Presenteras av musikmagasinet Novell