Är Beyoncé 00-talets största artist?

Publicerat den 18 December 2009 under Vi minns 00-talet av David Hylander. 13 kommentarer.

Beyoncé.Med reservering för att 13 placeringar fortfarande är höljda i dunkel, kan man konstatera att Beyoncé Knowles finns med på Nollnolltalet.se:s lista inte mindre än FEM gånger. Tre gånger som soloartist (med »Halo«, »Irreplaceable« och »Crazy In Love«) och två gånger tillsammans med Destiny’s Child (med »Say My Name« och »Survivor«).

Det är ett tungt genomslag för vilken artist som helst. Den enda som är inblandad i lika många låtar på listan (så här långt) är Timbaland (som har producerat »Work It«, »Cry Me A River«, »More Than A Woman«, »Try Again« och »My Love«).

Utöver att hon uppenbarligen går hem hos den sortens människor som har röstat fram den här listan, är Beyoncé en av 00-talets bäst säljande artister (fyra på Billboards lista över amerikanska försäljningssiffror, t ex). Och kanske inte minst, en av årtiondets största mediala ikoner, med ett globalt genomslag som få andra artister, om några, kan mäta sig med.

Det känns helt enkelt befogat att ställa frågan: är Beyoncé 00-talets största artist − den som mer än någon annan har präglat decenniet (som, säg, Michael Jackson på 80-talet eller Elvis Presley på 50-talet)?

Vad tycker du?

Om du har svarat »nej«: utveckla gärna hur du resonerar i kommentarerna! Och gör det för all del om du har svarat »ja« också…

Etiketter: , ,

14. Beyoncé feat. Jay-Z, »Crazy In Love«

Publicerat den 18 December 2009 under Listan av Gästskribent. 1 kommentar.

14. Beyoncé feat. Jay-Z, »Crazy In Love«
(singel & albumspår,
Dangerously In Love, 2003)

Gästskribent: Maria G Francke

Beyoncé och Jay-Z.Vissa låtar har en oförklarlig energi: man stannar upp, lystrar, måste bara befinna sig i låten tills den är över. Det handlar inte bara om att släppa det man har för händer, det handlar om att försätta sig i ett annat sinnestillstånd.

Och snart vill man befinna sig där igen. Musik som knark. Musik att sätta på repeat. Att dansa till ensam hemma för att samla på sig energi. Från noll till hundra på nolltid och sedan öka. Det är en låt för förfest och efterfest. Det är en låt att sminka sig till, att städa till och att hångla till.

Beyoncé och Jay-Z fick kort sagt till det på Beyoncés solodebut 2003.

Blåsintrot och den påträngande basen kör över en lika effektivt som de massiva gitarrerna som brukar inleda en Ramoneslåt. Lyssna nu då, försvinn inte, det kommer mer, blir bättre.

Och så blir det. Jay-Z:s »Yes! So crazy right now!« och Beyonces åh-åhande lovar mycket i inledningen, de båda pockar och hetsar och det sprakar elektriskt om kärleksparet i studion och deras energi överförs trådlöst in i lyssnaren. De gapar helt enkelt efter mycket − och sedan följer nästan fyra minuters ren popmagi. Det är kommersiell pop när den är som allra mest förförande, som allra sexigast.

Två släktingar till »Crazy In Love« är »I’m So Excited« med Pointer Sisters och »Walking On Sunshine« med Katrina & The Waves. Det är rak attack. Pang på rödbetan. Man kan inte göra annat än att kapitulera inför musik av den kalibern.

YouTube Preview Image

»Crazy In Love« är dessutom en sån där låt som går över alla genregränser − it don’t matter if you’re black or white, liksom. Den funkar lika bra på obskyra källarklubbar som på svenniga firmafesten. Herregud, den kunde till och med överleva att bli signaturmelodi till en svensk talkshow, Robins i SVT. Det är tungt. Se på »Friday I’m In Love« med The Cure som Andra Avenyn effektivt tog död på.

Maria G Francke är featureredaktör på Sydsvenskan. Hon tycker att »Crazy In Love« är 00-talets fjärde bästa låt, och att Rufus Wainwrights »Go Or Go Ahead« är den allra bästa.

Lyssna också på:

Destiny’s Child, »Lose My Breath« (singel & albumspår, Destiny Fulfilled, 2004)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Beyoncé, »Work It Out« (singel från soundtracket till Austin Powers: Goldmember, 2002)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Beyoncé feat. Slim Thug, »Check On It« (singel, 2005)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , , ,

23. Beyoncé, »Halo«

Publicerat den 9 December 2009 under Listan av Adam Svanell. 8 kommentarer.

23. Beyoncé, »Halo«
(singel & albumspår, I Am… Sasha Fierce, 2008)

Beyoncé Knowles.»Duktig« är det värsta omdöme man kan ge om en artist. »Duktig« är vad jag brukar häva ur mig efter en konsert där artisten var intetsägande, ofta följt av kommentaren »det är kul att hon eller han håller på«. »Duktig« är antitesen till intressant.

Oavsett vad som sägs på landets musikhögskolor så handlar ju musik − åtminstone popmusik − varken om att kunna musikhistorien, behärska sitt instrument eller komponera intrikata harmonier. Allt det fyller givetvis en funktion. Men riktigt, riktigt bra popmusik bygger på mer svårdefinierade kvaliteter.

Det är de små nyanserna som gör att vissa artister kan framföra vilken sliten klassiker som helst och ändå gjuta nytt liv i den. Att Elvis version av »In The Ghetto« känns episk och drabbande, medan Christer Sjögrens tolkning reducerar den till ett klämkäckt kabarénummer. Att »Desperado« blir en habil ballad med The Eagles, en skvalig dussinlåt med Westlife, bedårande vacker med The Langley Schools Music Project och direkt skrämmande när den sjungs av Johnny Cash. (För att inte tala om Håkan Hellströms fina nästan-cover kallad »Nu kan du få mig så lätt«. Men det är en annan historia.)

Just det här manifesterades i det bråk som för ett drygt år sedan uppstod kring Beyoncé Knowles och Kelly Clarkson.

Sommaren och hösten 2008 var låtskrivaren Ryan Tedder inblandad i produktionerna av bägge stjärnornas kommande album. Beyoncés I Am… Sasha Fierce skulle släppas i november, Clarksons All I ever wanted några månader senare. Men när American Idol-sångerskan hörde r’n'b-divans skiva blev hon rasande.

Clarkson tyckte att albumets andraspår »Halo«, komponerat av bland andra Ryan Tedder, var slående likt »Already Gone« − en låt som hon själv hade skrivit tillsammans med Tedder. Hon försökte desperat ta bort sin låt från den kommande skivan, men den hade redan skickats till tryck. Till råga på allt valde bägge artisternas skivbolag att släppa respektive låt som singel.

I en intervju med kanadensiska CBC beklagade sig Kelly Clarkson: »Ingen kommer att sitta hemma och tänka ›oj, Ryan Tedder gav Beyoncé och Kelly samma spår att skriva över.‹ De kommer anta att jag har snott från henne.«

Här och var beskylldes Clarkson mycket riktigt för stöld. Låtarna hade ju samma ackordföljd, samma tempo och märkbart lika pianoslingor i verserna. Lustigt nog inleddes båda dessutom med ordet »remember«. Ändå verkade många lyssnare inte ens lägga märke till likheterna.

Det märkliga var att de två singlarna, trots det uppenbara släktskapet, ändå lät helt väsensskilda. »Already Gone« var radiopop av det mest utslätade slaget, en trallvänlig standarddänga som man kunde höra hundra gånger utan att riktigt lägga märke till den. »Halo« däremot, var en av 00-talets vackraste låtar.

YouTube Preview Image

I den dynamiska balladen varvas pianodrivna verser där Beyoncé sjunger i sitt lägsta register, med en storslagen, helt knäckande refräng. Texten har påståtts handla om både hennes förhållande med Jay-Z, hennes gudstro och tv-spelet med samma namn. Jag tror att vi är många som kommer att minnas den som en signaturmelodi för 2009.

Beyoncé Knowles är förvisso en tekniskt skicklig sångerska. Den stora skillnaden mellan henne och Kelly Clarkson låg dock i att hon fyllde Ryan Tedders låtskelett med både smärta och nakenhet, något Idol-vinnaren inte kom i närheten av.

Beyoncé hade soul. Men visst var Kelly duktig?

Adam Svanell är frilansjournalist och redaktör för Musikmagasinet Novell. Han tycker att “Halo är 00-talets trettonde bästa låt. Hans starkaste upplevelse av den kom på en karaokepub i Midsommarkransen.

Lyssna också på:

Alicia Keys, »You Don’t Know My Name« (singel & albumspår, The Diary Of Alicia Keys, 2003)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Whitney Houston, »Million Dollar Bill« (singel & albumspår, I Look To You, 2009)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Wyclef Jean feat. Mary J. Blige, »911« (singel & albumspår, The Ecleftic, 2000)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , , , ,

35. Beyoncé, »Irreplaceable«

Publicerat den 27 November 2009 under Listan av Albin Grahn. Inga kommentarer.

35. Beyoncé, »Irreplaceable«
(singel & albumspår, B’Day, 2006)

Beyonce.Beyoncé Knowles har, kanske mer än någon annan artist, ägt 2000-talet. Från tonårsstjärna i Destiny’s Child vid decenniets början, till en av de riktigt, riktigt stora artisterna och rösterna vid dess slut. Oersättlig, så att säga. Det tror jag att vi kommer att få läsa mer om när decenniet nu summeras, här och på andra ställen.

Visst har jag hängivit mig åt såväl bristfällig »Single Ladies«-koreografi som mindre finstämd »Halo«-karaoke under det senaste året. Alltid med lika stort nöje. Men den låt som jag oftast lyssnat på, och som toppar min Beyoncé-statistik på last.fm i överväldigande majestät, är »Irreplaceable«.

Den är en vacker poplåt. Beyoncé är sviken och besviken, arg och bestämd. Ändå sjunger hon till en svävande luftig produktion. Ett lätt gitarrkomp, ett studsigt beat, några försiktiga stråkar och körer, men allra mest Beyoncé som med säker stämma avvisar snubben som legat runt.

YouTube Preview Image

Det ligger något bitterljuvt i det. Att säker på sig själv slänga ut den som gjort en illa: Ta dina grejer och stick härifrån! Du är utbytbar. Inga tårar från mig, inte.

Ibland vill man vara som Beyoncé. Särskilt om det vore så lätt som man gärna tror att det är när man lyssnar på »Irreplaceable«.

Beyoncé var fierce långt innan alter egot Sasha Fierce gjorde entré förra året. Om det nu, vid detta decenniums slut, finns någon som tvivlar på det.

Albin Grahn är redaktör för Musikmagasinet Novell och håller »Irreplaceable« som 00-talets tredje bästa låt. Han har tidigare skrivit om Belle & Sebastians »I’m A Cuckoo« och Justice »D.A.N.C.E.«.

Lyssna också på:

Rihanna, »Take A Bow« (singel & albumspår, Good Girl Gone Bad, 2007)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Mario, »Let Me Love You« (singel & albumspår, Turning Point, 2004)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Mary J Blige, »No More Drama (remix)« (singel & albumspår, No More Drama, 2001)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , , ,

39. Destiny’s Child, »Survivor«

Publicerat den 23 November 2009 under Listan av Gästskribent. Inga kommentarer.

39. Destiny’s Child, »Survivor«
(singel & albumspår, Survivor, 2001)

Gästskribent: Susanna Andrén

Imma Survivor.I skrivande stund härjar en outtröttlig influensa i min kropp. Fem dagar med 39 graders feber och jag är totalt utmattad. Det beror inte bara på energibrist utan också på att jag är uttråkad.

Det är i sådana här skeden av livet som man behöver någonting stärkande. Inte alkohol – utan kanske något så löjligt som en theme song, ett ledmotiv. Ett sådant som Ally McBeals tokiga terapeut Tracy ordinerade henne att välja ut och sen nynna på för att peppa sig själv. Allys låt var »Tell Him«, så klart i den irriterande Vonda Shepards version.

Jag kan inte se ett mer klychigt men samtidigt bättre låtval än »Survivor« som peppkälla i mitt liv.

Introt är energiskt och ändå är det bara början. Sen bankar basen i gång och ljud på ljud läggs till. Det är mycket, och det är dramatiskt. Grytan »Survivor« är kryddad med så mycket från hit-skåpet. Rapliknande vers, mastodontrefräng, wailing deluxe, gospel och så tempo, tempo, tempo.

YouTube Preview Image

Sen har vi texten. Den är övertydlig men omöjlig att inte skrika med i. Och waila, trots att det låter illa som tusan.

För mig handlar »Survivor« (just nu) om att överleva influensan. För andra kanske om att komma över en brusten relation eller ta sig igenom en deppig period.

Egentligen utgår texten från alla de där namnlösa brudarna som bytte av varandra i gruppen, i början av millenniet. Två lämnade, två nya kom och en av dem hoppade av på ganska kort tid. Beyoncé hörde en radio-DJ göra en jämförelse mellan bandet och teveprogrammet Survivor (den amerikanska motsvarigheten till Robinson), och så fann hon inspiration till en ny låt.

Nu längtar jag tills jag får rösten tillbaka och orkar ha solodisco hemma i vardagsrummet. Då ska jag dansa och skråla:

After all of the darkness and sadness,
Still comes happiness,
If I surround myself with positive things,
I’ll gain prosperity.

Det är på gränsen – nästan för mycket, nästan så att man får kväljningar. Men ändå så jäkla underbart.

Susanna Andrén är journalist. Hon tycker att »Survivor« är 00-talets näst bästa låt. Tidigare har hon skrivit om José González »Heartbeats« på Nollnolltalet.se.

Lyssna också på:

Beyoncé, »Single Ladies (Put A Ring On It)« (singel & albumspår, I Am… Sasha Fierce, 2008)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Destiny’s Child, »Bootylicious« (singel & albumspår, Survivor, 2001)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Mary J Blige, »Work That« (singel & albumspår, Growing Pains, 2007)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , ,

83. Destiny’s Child, »Say My Name«

Publicerat den 10 October 2009 under Listan av Gästskribent. 1 kommentar.

83. Destiny’s Child, »Say My Name«
(albumspår, The Writing’s On The Wall, 1999. Släppt på singel 2000.)

Gästskribent: Jenny Seth

Beyonce i "Say My Name"-videon.»Say My Name« dök upp redan på albumet The Writing’s On The Wall 1999 men släpptes inte som singel förrän i februari året därpå. Vid samma tid chockade videon Destiny’s Child-fans världen över. LeToya Luckett och LaTavia Roberson hade utan förvarning blivit utbytta mot två nya tjejer, Farrah Franklin och Michelle Williams.

Nu stod det också klart vem som var den verkliga stjärnan i gruppen. De nya tjejerna och Kelly Rowland backade bara upp Beyoncé som sjunger alla verserna själv. Rodney »Darkchild« Jerkins dynamiska synkoperade beat, som byter till dubbla tempot i refrängen, är futuristiskt. Men det var det tydliga maktskiftet i gruppen som gav den största föraningen om framtiden.

YouTube Preview Image

Den snygga r’n’b-låten om en otrogen kille blev gruppens internationella genombrottshit men också en språngbräda för kvinnan som skulle dominera 00-talet från början till slut.

Min Beyoncé-besatthet tog sin början.

Jenny Seth skriver om hiphop och r’n'b i Aftonbladet. Hon tycker att »Say My Name« är 00-talets näst bästa låt, efter »Hate It Or Love It (remix)« med The Game, 50 Cent och Mary J Blige.

Lyssna också på:

Destiny’s Child, »Independent Women, Part 1« (singel från soundtracket till Charlie’s Angels, 2000)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Toni Braxton, »He Wasn’t Man Enough« (singel & albumsspår, The Heat, 2000)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Mary Mary, »Shackles (Praise You)« (singel & albumspår, Thankful, 2000)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , , ,

Presenteras av musikmagasinet Novell