7. The Avalanches, »Since I Left You«

Publicerat den 25 December 2009 under Listan av David Hylander. 5 kommentarer.

7. The Avalanches, »Since I Left You«
(singel & albumspår, Since I Left You, 2000)

The Avalanches.Jag tänkte: Det här är framtiden. Det här är popmusikens nya tideräkning; före eller efter The Avalanches. Det här är musiken som kommer att definiera min generation.

I efterhand låter det absurt, nästan sinnesförvirrat. Men jag var 17 år, förläst på tidningen Pop, och starkt präglad av ett 90-tal som knappt hade tagit slut. Ett 90-tal när vuxna män på fullt allvar pratade om att »rockhistorien ständigt måste skrivas om«. De skrev lyriskt om de musikaliska skiften de själva hade varit med om − punken, dansmusikens genombrott i slutet av 80-talet − och jag avundades dem. Jag satte popmusiken och rockhistorien i bestämd artikel och ville vara en del av de stora skeendena med samma oreflekterande entusiasm som de unga män som sökte efter krigets hjältedåd i 1910-talets skyttegravar. Tack och lov var konsekvenserna komiska snarare än tragiska i mitt fall.

Att »Since I Left You« placerar sig så högt på den här listan beror delvis på att det är en sinnrikt konstruerad och makalöst effektiv poplåt; en drömskt vacker minisymfoni med en av de starkaste melodiska hakarna från inte bara det här årtiondet utan från alla årtionden.

YouTube Preview Image

Men att så många av oss minns »Since I Left You« som speciell handlar också, tror jag, om att den kändes så fundamentalt, hisnande ny just då. Att den tog allt som vi älskade med musik och återuppfann det; kalibrerade om vårt sinne för vad som var bra och betydelsefull musik. Ibland undrar jag om den känslan ens är möjlig idag, i den fragmentariserade, avromantiserade lyssnarkultur som 00-talet lämnar efter sig.

Det må vara som det är med den saken. I december 2009 kan man konstatera att The Avalanches inte var framtiden, inte en sexhövdad messiasfigur från Melbourne, kommen för att frälsa människorna med en sampler och en löjeväckande stor skivsamling.

Man kan också konstatera att deras enda fullängdsskiva (för att använda de där 90-talsmännens parlör) är ett av 00-talets mest anmärkningsvärda musikaliska verk; en 60-minuters klipp-och-klistra-svit byggd på oändliga lager av musiknördig finess, lekfull whimsy och svärmisk skönhet.

Och titelspåret, »Since I Left You«, kommer alltid att vara en av de vackraste poplåtar jag − 17, 27 eller 87 år gammal − någonsin har hört.

David Hylander är frilansjournalist och gav som tonårig musikrecensent i Hallands Nyheter högsta betyg till Since I Left You när den släpptes i Sverige 2001. Han tycker att »Since I Left You« är 00-talets näst bästa låt.

Lyssna också på:

The Avalanches, »Ray Of Zdarlight« (mp3, 2006)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Badly Drawn Boy, »The Shining (The Avalanches remix)« (singelspår, Once Around The Block, 2000)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Handsomeboy Technique, »Your Blessings« (albumspår, Adelie Land, 2006)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , ,

5 kommentarer på “7. The Avalanches, »Since I Left You«”

  1. 1 Den 27 December 2009, 13:55 skrev Mikael:

    Jag är inte så säker på att det var så sinnesförvirrat, David. Avalanches la väl grunden (tillsammans med St Etienne och några till kanske) för den dekonstuktiva popmusik som har präglat 00-talet. Du vet: samplingsbaserat, man lånar friskt från alla möjliga håll i pophistorien och sätter samman det till en ny helhet.

    Innan var bandet standard för musikerna, med trummor, bas och gitarr i replokalen. Under 00-talet har det synsättet luckrats upp lite; nu är det duon med nedladdade musikprogram och mp3:or på datorn som står för musiken. Jag tror musikhistorikerna kommer kalla det för postpop. Och Avalanches var onekligen bland dom första.

  2. 2 Den 27 December 2009, 20:57 skrev David Hylander:

    Det är nog en riktig iakttagelse, och jag betraktar i och för sig fortfarande The Avalanches som nån slags pionjärer.

    Det som känns galet så här nästan tio år senare är väl synen på “musikhistorien” som en enda sammanhängande linje, som ett enskilt band eller en enskild scen kan böja i nya riktningar. Det är kanske skillnaden mellan en gutenbergsk och en post-gutenbergsk musiksyn: ett decentraliserat, fragmentariserat och oöverskådligt internet som analogi för musikkulturen, snarare än en bok man läser från pärm till pärm.

    Med reservation för att jag eventuellt slänger mig med termer och tankemodeller som jag inte alls behärskar…

  3. 3 Den 27 December 2009, 22:01 skrev Mikael:

    Ja men där håler jag med. Det kanske framför allt är det som är nytt med 00-talet: sättet som vi betraktar musik och den där “musikhistorien”. Och hur saker som film, bloggar och sociala medier och what not, alltmer har blivit en del av det kreativa uttrycket. Och hur gränsen mellan artist och publik luckras upp. Och hur skivbolagen har tappat greppet. Och och och…

  4. 4 Den 29 December 2009, 15:43 skrev #3 The Avalanches – Frontier Psychiatrist (2000) « Mark Malmström:

    [...] har funnits med på flera listor över nollnoll-talets bästa låtar, med singeln Since I Left You, som också är namnet på [...]

  5. 5 Den 8 January 2010, 15:27 skrev Juho:

    En av 00-talets viktigaste skivor. Jag spelar alster från den, om inte dagligen, så i alla fall 1 gång i veckan.

    Kommentera.

Presenteras av musikmagasinet Novell