Är Beyoncé 00-talets största artist?

Publicerat den 18 December 2009 under Vi minns 00-talet av David Hylander. 13 kommentarer.

Beyoncé.Med reservering för att 13 placeringar fortfarande är höljda i dunkel, kan man konstatera att Beyoncé Knowles finns med på Nollnolltalet.se:s lista inte mindre än FEM gånger. Tre gånger som soloartist (med »Halo«, »Irreplaceable« och »Crazy In Love«) och två gånger tillsammans med Destiny’s Child (med »Say My Name« och »Survivor«).

Det är ett tungt genomslag för vilken artist som helst. Den enda som är inblandad i lika många låtar på listan (så här långt) är Timbaland (som har producerat »Work It«, »Cry Me A River«, »More Than A Woman«, »Try Again« och »My Love«).

Utöver att hon uppenbarligen går hem hos den sortens människor som har röstat fram den här listan, är Beyoncé en av 00-talets bäst säljande artister (fyra på Billboards lista över amerikanska försäljningssiffror, t ex). Och kanske inte minst, en av årtiondets största mediala ikoner, med ett globalt genomslag som få andra artister, om några, kan mäta sig med.

Det känns helt enkelt befogat att ställa frågan: är Beyoncé 00-talets största artist − den som mer än någon annan har präglat decenniet (som, säg, Michael Jackson på 80-talet eller Elvis Presley på 50-talet)?

Vad tycker du?

Om du har svarat »nej«: utveckla gärna hur du resonerar i kommentarerna! Och gör det för all del om du har svarat »ja« också…

Etiketter: , ,

13 kommentarer på “Är Beyoncé 00-talets största artist?”

  1. 1 Den 18 December 2009, 13:52 skrev RIP Michael:

    Med tanke på att vi lever i en väldigt progressiv tidsålder är det nog ett helt korrekt påstående att Beyoncé har dominerat 00-talet till den milda grad det går. Dessutom har hon inte bara haft en enorm genomslagskraft inom musiksfären utan även inom filmen, något som gör referensen till Elvis mer rättvis än den till Mike. Paret Beyoncé/Jigga är minst sagt svårslaget.

    När kommer Talibs “Get By” på listan?

  2. 2 Den 18 December 2009, 14:34 skrev Sebastian:

    Jag blev lite rädd i början, jag läste “bästa artist” och då var jag nära att storkna. Största kan jag nog hålla med om, men hon är ett typiskt exempel för hur det är i denna tid. Gör personen i fråga inget på ett eller två år blir de nästintill bortglömda trots att de var hetast av alla en kort tid innan. Hon behöll till viss del sitt kändisskap genom sitt förhållande med Jay-Z, men jag tycker att de båda har blivit betydligt sämre sedan deras romans startade. De är mer kända som ett par och ingen av dem har skapat något nämnvärt de senaste åren. Crazy In Love är en otrolig låt och efter den hitten har det bara dalat. Hon är nog den största, men inte den viktigaste. Jag tror nog att många förutom de som äger radiostationer och annat klarar sig utan de senaste verken hon har klämt ur sig.

  3. 3 Den 18 December 2009, 14:54 skrev Simon:

    Störst i siffror ja, det är ju bara att räkna. Men viktigast är hon knappast. Både Elvis och MJ har ju gjort saker som var extremt nyskapande under sin tid, det fanns ingen som påmint om dem innan de slog igenom. Men Beyoncé, hon har väl mest gjort en samling välproducerade slätstrukna radiohits. Av kvalitet förvisso, men inte av vikt.

    Hon lär bli ihågkommen för sin dominans, men hon lär inte inspirera generationer av efterföljare. Hon har faktiskt inte ens satt tonen för detta årtionde, bara följt den och gjort bättre låtar än de andra.

  4. 4 Den 18 December 2009, 15:01 skrev David Hylander:

    Ni som är tveksamma: vem skulle ni vilja lyfta fram istället?

  5. 5 Den 18 December 2009, 15:48 skrev Adam:

    Det hör till saken att inga artister längre blir sådana stora, totaldominerande massfenomen som Elvis och Michael var. Därför är det nog naturligt att man hajar till av jämförelsen. Jag kommer spontant inte på någon annan artist som har varit vare sig större eller viktigare än Beyoncé.

  6. 6 Den 18 December 2009, 16:19 skrev Sebastian:

    Viktig vill jag inte kalla henne, inte sen första soloskivan åtminstone. Jag håller helt med Simon. 00-talet har varit ett ytterst bra musikårtionde pga sin bredd bland artister och självklart kommer hon aldrig bli lika stor som MJ och Elvis. Det kan ingen förvänta sig.
    De viktigare artisterna är förmodligen någon utav de mindre, oftast går viktigast och störst inte hand i hand. Jag vet inte riktigt vilka jag kan nämna, men jag tror inte att många kommer nämna Beyonce som en influens om tio år.

  7. 7 Den 18 December 2009, 16:37 skrev David Hylander:

    Decenniets viktigaste artist är hon nog inte, nej. Det är väl sällan så att de största stjärnorna är de mest inflytelserika. För att knyta an till de exempel vi redan använder var väl Ray Charles t ex mer betydelsefull än Elvis som musikalisk inspirationskälla. Och Prince än MJ.

    Vem vi tror är 00-talets VIKTIGASTE artist är nog så intressant. Sparar den tanken till ett annat blogginlägg en annan dag (såvida vi inte kommer till en slutsats nu innan folk går på after work/hem till tevesoffan…)

  8. 8 Den 18 December 2009, 19:55 skrev Sebastian:

    Det låter som en bra idé, och en mycket bra analys David. Det tål att kluras på så vi behöver nog alla lite tid.

  9. 9 Den 18 December 2009, 23:24 skrev Andreas:

    “Viktig” känns som en väldigt svårdefinierbar term. Viktig för vem då? Och vad ska ordet innefatta? En artist kan tex vara viktig utan att nödvändigtvis vara inflytelserik tycker jag.

  10. 10 Den 19 December 2009, 11:51 skrev Spajs:

    Beyoncé är grym. Men för mig är det egentligen inte särskilt många låtar som känns riktigt fantastiska. I albumformatet har hon aldrig riktigt lyckats heller, vilket förstås är valigt för r’n'b-artister.

    Jag kan tänka mig andra kandidater:

    Kanye West
    R. Kelly
    Coldplay

  11. 11 Den 19 December 2009, 12:00 skrev Calle:

    Jag håller med ovan att Beyonce knappast kommer nämnas som influens, skall man hårddra det tycker jag inte heller att det finns ett specifikt “Beyonce sound” att tala om utan snarare att hon dansar efter andras pipa.
    Då tycker jag det finns viktigare artister som satt en ny prägel på musiken ex. the streets som kan kallas grimepionjär, Strokes/White Stripes/Arcade fire som kickade igång indierock revivalen i början av decenniet. Nu är de här banden kanske (trots enorma framgångar) inte de som nått den absolut största mainstreampubliken men jag tycker att de fört musiken vidare på ett annat sätt än vad hon gjort.

  12. 12 Den 19 December 2009, 21:39 skrev FORZA:

    För folk som anser att RNB bara skulle vara slätstruken radiomusik så kan jag förstå att det känns svårt att acceptera att Beyoncé är årtiondets största artist, men har man aktivit följt genren i tio år kan är det ganska tydligt att Beyoncé både som medlem i DC och som soloartist gjort extremt mycket för att popularisera RNB. Tillsammans med NERD har hon fortsatt i MJ:s forspår och öppnat upp den afroamerikaska musiken för en bredare marknad och lyckats omdefinera “popmusik”. Det mesta som speladas på radio idag är mycket mer inspirerat pch påverkat av RNB än för bara tio år sen och hon har nästan lyckats få den socialt accepterad i indiens trånga finrum hos folk som oftast slänger sig med fega och distanslös uttryck som “guilty pleasure”. Halo = bäst 09

  13. 13 Den 20 December 2009, 01:04 skrev Erik:

    Bara för att man är 00-talets största diva (i stark konkurrens med K. West) behöver det inte betyda att man är den största artisten.

    Green Day, Coldplay, Kanye, Eminem och Robbie Williams representerar tillsammans nollnoll-talet till 90 % enligt mig. Det blir inte mycket kvar.

    Kommentera.

Presenteras av musikmagasinet Novell