Johanni Sandén minns Friendly Noise och 00-talets svenska experimentindie

Publicerat den 16 October 2009 under Intervjuer/ Vi minns 00-talet av Gästskribent. 1 kommentar.

Omslaget till "Friendly People Making Noise".I dagarna kom beskedet att det svenska skivbolaget Friendly Noise lägger ner. Det känns otroligt trist. Friendly Noise liknar inga andra svenska skivbolag under 00-talet. De liknar inga utländska skivbolag heller för den delen. Kanske var de det yttersta beviset för hur bra och spännande svensk musik faktiskt har varit under de gångna tio åren. Man behövde inte längre leta utomlands för att hitta alternativ till Broder Daniels comeback-skiva eller Moneybrothers muskelrock.

Skivbolaget har sedan samlingen Friendly People Making Noise från 2003 skämt bort oss med alldeles fantastisk musik. Från Testbild!:s progressiva jazzpop, Differnets vackra bruselektronika och Action Bikers bitterljuva elektro till Most Valuable Players drömska pop. Jag hoppas verkligen att dessa artister fortsätter trots att Friendly Noise tar slut. För ett tag, där någonstans i mitten av 00-talet när Service var som bäst, hade Sverige två indiebolag av yppersta världsklass. Det var inte längre bara »bra för att vara svenskt«. Jag tror inte att jag insåg då hur bortskämd jag var.

De båda bolagen var lite grann som olika sidor av samma Factory Records-mynt. Men medan Service var mer som det utåtriktade Happy Mondays, så var Friendly Noise det inåtvända The Durutti Column. Friendly Noises tid mellan 2003-2009 säger också ganska mycket om vilken utvecklingen den alternativa och experimentella musiken tagit under 00-talet. De har alltid tänjt på gränsen för vad popmusik är och får vara, samt stått i framkant vad gäller båda synen på musiken och på hur den ska presenteras.

Friendly Noise kommer kanske inte att ha någon representant med på Nollnolltalet.se:s lista över decenniets bästa låtar, vad vet jag. Men jag tror att mycket av den musik och de idéer skivbolaget bidragit med under 00-talet kommer att leva vidare som inspiration in i kommande decennium.

Ju längre det här decenniet har lidit har det känts som att skivbolag mer och mer blivit onödiga mellanhänder mellan publik och musik. Hos beundrare av elektronisk och experimentell popmusik har dock Friendly Noise alltid stått som en viktig kvalitetsmarkör med sin enhetliga estetik som genomsyrat både innehåll och förpackning.

Jag hade gärna sett Friendly Noise fortsätta in i framtiden med att ge oss ny och spännande musik. Men kanske var det alldeles lagom att sätta punkt just nu. För som Sarah Records devis löd; »habit and fear of change are the worst reasons for ever doing anything«. Andra får plocka upp den fallna manteln och fylla det tomrummet de nu lämnar efter sig.

På sin hemsida uppmanar Friendly Noise folk att göra sina egna listor av de 10 bästa Friendly Noise-låtarna. Här är min lista:

1. Differnet, »Saurau« (The title of this record…, 2005)

2. Most Valuable Players, »Rondo« (Rondo, 2007)

3. Action Biker, »Refridgerator« (Hesperian Puisto, 2008)

4. Peter Nilsson, »Song For Stina« (Get Nowhere, 2007)

5. Sail A Whale, »See You Inside« (Find Me a Boy/See You Inside, 2009)

6. Most Valuable Players, »Marco Polo« (You In Honey, 2005)

7. Discolor, »Falls Angel« (Are You Scared To Get Happy?, 2006)

8. Differnet, »Kernel Panic« (The Title Of This Record…, 2005)

9. Erik De Vahl, »The Days Before Lunch« (Are You Scared To Get Happy?, 2006)

10. Action Biker, »Frosty Snow Winter« (Hesperian Puisto, 2008)

Johanni Sandén är journaliststudent, just nu på praktik på tidningen Journalisten.

Bonus: Hugo Lavett om sitt 00-tal

Hugo Lavett är sångare i Friendly Noise-bandet Most Valuable Players. Tidigare i höst pratade han med Nollnolltalets Martin Romatowski om sina minnen från 00-talets svenska popscen.


1 kommentar på “Johanni Sandén minns Friendly Noise och 00-talets svenska experimentindie”

  1. 1 Den 16 October 2009, 15:55 skrev Markus Amalthea Magnuson:

    Dempf var en milstolpe för mig, överhuvudtaget har Dr. Higgins präglat min musiksmak väldigt mycket, delvis tack vare Friendly Noise förstås.

    Kommentera.

Presenteras av musikmagasinet Novell