91. Dizzee Rascal, »Fix Up, Look Sharp«

Publicerat den 2 October 2009 under Listan av Gästskribent. 6 kommentarer.

91. Dizzee Rascal, »Fix Up, Look Sharp«
(singel & albumspår, Boy In Da Corner, 2003)

Gästskribent: Fanny Lindgren

Omslaget till "Fix Up, Look Sharp" med Dizzee Rascal.Det starkaste minnet jag har av »Fix Up, Look Sharp« är från när jag sprang Hornsgatan fram mitt i natten, någongång 2004. Jag minns att jag undrade om ilska var en godtagbar dödsorsak. Sen dunkade åttiotalskompet ut tankarna ur huvudet.

Minns ni hiphopscenen strax innan tvåtusentalet började?

Den ekade tacky amerikansk inredning, nyrikhet och klichéer. I sällsynta sammanhang hörde man hiphop ute – och då var man antingen på Reclaim-fest eller på Kafé 44a. Eller så hade man lyckats komma in på Trädgården, som till skillnad från nu faktiskt hade ett hiphopgolv och inte bara besöktes av kuksvennar från Lidingö. Men för många var det omöjligt att relatera de till crunkdånande knarklangartexter som övervägde det begränsade utbudet.

Svensk hiphop hade kämpat sig fram under ungefär fem år. Petter och Ken härmade USA, MBMA var studentikost passivaggressiva, och Fattaru lät som hissmusiken i Lustiga huset. Det var bara att välja.

Musiken med den något luddiga betäckningen »grime« slog ut allting annat på två veckor. En snabbt passerande våg av »Jaha, vad det såhär det kunde låta?« susade genom ett musiksverige som började återupptäcka både technon och åttiotalet.

YouTube Preview Image

Dizzie Rascal var aldrig bäst (det var Wiley). Han var aldrig duktigast (det var Kano och Shystie). Han var inte heller snyggast (det var Kano och Shystie).

Men han var ung, pigg och arg. Hans skivor och videos var estetiskt tilltalande och inte minst gick det att dansa till. Direkt från de daskgrå, regnblöta gatorna i England spottade han sig fram mellan smuts och poliser i roliga brittiska hattar. Han hade inget slott i LA. Han hade samma accent som Lucksmiths och Morrissey, och världen han befann sig i fanns en 150 kronors flygbiljett ifrån oss.

»Fix Up, Look Sharp« kanaliserade min ilska då. När jag lyssnar på den nu kan jag fortfarande inte låta bli att nynna med i den fantastiska stycket »Be serious you wouldn’t last an hour in my shoes/It’s an Air-Force-One/Trainers by the truck load, trainers by the tonne«.

Fanny Lindgren är hiphopskribent och serietecknare från Stockholm.

Lyssna också på:

Wiley, »Wearing My Rolex« (singel & albumspår, See Clear Now, 2008)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Roots Manuva, »Join The Dots« (albumspår, Run Come Save Me, 2001)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Fattaru, »100:-« (singel & albumspår, Mina drömmars stad, 2006)

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

Lyssna på Nollnolltalet.se-listan på Spotify! Den finns både med Lyssna också-låtar, och utan.

Etiketter: , , ,

6 kommentarer på “91. Dizzee Rascal, »Fix Up, Look Sharp«”

  1. 1 Den 2 October 2009, 13:43 skrev Bamse:

    Förlåt. men Lucksmiths kommer väl från Australien? och Moz kommer väl från Manchester? Om Dizzee i sin tur kommer från London är det väl svårt för de tre att ha samma accent? Förlåt.

  2. 2 Den 2 October 2009, 14:26 skrev Fanny:

    Haha, det är möjligt. förlåt för vad, det är ju sant!! Jag borde ha bättre koll på vita mäns ursprung, det är bara det att de ser ju likadana ut hela högen

  3. 3 Den 2 October 2009, 18:49 skrev Tove Hansson:

    Låten är bra. Men att det inte spelades hiphop ute innan 00-talet, utöver Reclaim-fester och Kafe 44? Mitt minne av nittiotalet är att det spelades som mest hiphop ute. Hela jamkulturen försvann ju under 2000-talet och hiphop på fester och klubbar var nästan vanligare än idag. Lollipop och Fanclub var de bästa arenorna för sådan musik, festivalmässigt.
    Och crunk? Crunken dök väl ändå upp runt 03. Svensk hiphop kämpade sig fram? Svensk hiphop hade kanske inte enorm musikalisk kvalitet men en väldigt stor publik. Njae, här haltar resonemangen lite väl mycket.

  4. 4 Den 2 October 2009, 19:29 skrev fanny:

    Lyckliga du som upplevde det så! Jag tycker nog ändå att svensk hiphop förtjänade mer (!) än vad den faktiskt fick. Och, jag menade inte att crunken föddes innan tvåtusentalet -även om det verkligen kan bli syftningsdebacle i texten- utan snarare att den var som störst under början. Nåväl, kul du gillar låten! Jag blev också glad när den här låten dök upp på den här listan. Behövdes!

  5. 5 Den 6 November 2009, 20:11 skrev Malte Hazard:

    Blev man verkligen så glad över grimen? Den kändes ju i mångt och mycket som en uppsminkad omtagning av det tidiga 90-talets brittiska hiphop.

    Eller så är det bara jag som är för gammal för att lära nytt.

  6. 6 Den 24 November 2009, 09:01 skrev fanny:

    malte. det är nog jättepersonligt vad man tycker om det där. men jag tycker inte att brittisk hiphop och grime låter likadant. *för ung för att lära sig ngt gammalt*

    Kommentera.

Presenteras av musikmagasinet Novell